Zawsze pielęgnować pamięć i strzec prawdy o tym, co tutaj się wydarzyło – o tym zobowiązaniu mówił prezydent RP. A byli więźniowie KL Auschwitz apelowali: – Nie bądźcie obojętni i brońcie praw mniejszości!
27 stycznia 2020 br. minęło 75 lat od wyzwolenia KL Auschwitz-Birkenau przez żołnierzy radzieckich. Ten dzień jest obchodzony na całym świecie – decyzją Zgromadzenia Ogólnego ONZ – jako Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Na terenie byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady KL Auschwitz-Birkenau w poniedziałek 27 stycznia br. odbyły się uroczystości upamiętniające rocznicę wyzwolenia.
Na zorganizowane na terenie dawnego obozu (dziś Muzeum Auschwitz-Birkenau) uroczystości przybyły delegacje 61 krajów. Wśród gości znaleźli się też przedstawiciele Kościołów i związków wyznaniowych, a także ci najważniejsi bohaterowie – Ocaleni, byli więźniowie i ich rodziny. Wśród uczestników uroczystości byli także nauczyciele ze Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz innych związków zrzeszonych w Międzynarodówce Edukacyjnej. ZNP zaprosił na obchody ponad 60 pedagogów z 15 krajów świata
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 5 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5/2020:
- Pełnym głosem. Nigdy więcej! Lekcja prawdy
- Felieton. Razem, starzy przyjaciele
- Subwencja musi wzrosnąć o prawie 800 mln zł. Tyle potrzeba na podwyżki!
- ZNP zaprosił ponad 60 pedagogów z całego świata do odwiedzenia Muzeum Auschwitz
- Choroby zawodowe nauczycieli. Co roku odnotowuje się około 300 przypadków przewlekłych chorób narządu głosu
- Rozmowy w MEN o postępowaniach dyscyplinarnych
- W Davos o uczniach i szansach na lepsze życie
- Bank ma problemy. Rząd ratuje finanse samorządów subwencją oświatową
- Matematyka po reformie. Dwa – trzy roczniki będą miały gorzej, zanim nauczyciele odnajdą się w tych zmianach
- Marian Batko i inni nauczyciele Tajnej Organizacji Nauczycielskiej –więźniowie i ofiary KL Auschwitz
- Ruchy kadrowe? Mogą dotyczyć przede wszystkim młodych nauczycieli
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Samorządowcy z ZMP kontra niepubliczne przedszkola
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Bliżej prawa. Casus. Zróżnicowanie podstawy prawnej rozwiązywania umów o pracę z nauczycielem
- Pytania do eksperta. Podstawa wymiaru trzynastki