„On już tak ma” – mówią czasem rodzice, kiedy ich synek kolejny raz „z niewiadomego powodu” wybucha płaczem, panicznie boi się rozłąki lub reaguje obojętnie na powrót rodziców. Jednak sprawa jest bardziej złożona
Czasami dzieci przychodzą na świat z różnymi biologicznymi predyspozycjami – również w obszarze życia emocjonalnego. Widać to m.in. w cechach ich temperamentu – już u niemowląt dają się zauważyć uwarunkowane biologicznie różnice temperamentalne. Jednak nie wszystkie zachowania czy tendencje, które obserwujemy u niemowląt i małych dzieci, wynikają z wrodzonych czynników. Życie emocjonalne dziecka jest od pierwszych dni jego życia kształtowane również przez relację, jaką nawiązują z nim jego najbliżsi opiekunowie, najczęściej rodzice.
Rezus jak dziecko
Długo uważano (podpierając się autorytetem Freuda), że dzieci przywiązują się do matek, ponieważ są one źródłem pokarmu. Echa tego przekonania słyszymy niekiedy i dziś. Tymczasem stanowisko nauki w tej kwestii zaczęło się zmieniać już w latach 50. XX w., kiedy to René Spitz zwrócił uwagę na fakt, że wychowywane w sierocińcach dzieci, mimo zapewnionego bytu i pożywienia, „usychają”, a nawet umierają. Jako przyczynę wskazywał brak indywidualnej opieki i miłości.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Cały tekst – tylko w GN nr 5 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5/2020:
- Pełnym głosem. Nigdy więcej! Lekcja prawdy
- 75 lat później. Cały świat patrzy na były obóz Auschwitz…
- Felieton. Razem, starzy przyjaciele
- Subwencja musi wzrosnąć o prawie 800 mln zł. Tyle potrzeba na podwyżki!
- ZNP zaprosił ponad 60 pedagogów z całego świata do odwiedzenia Muzeum Auschwitz
- Choroby zawodowe nauczycieli. Co roku odnotowuje się około 300 przypadków przewlekłych chorób narządu głosu
- Rozmowy w MEN o postępowaniach dyscyplinarnych
- W Davos o uczniach i szansach na lepsze życie
- Bank ma problemy. Rząd ratuje finanse samorządów subwencją oświatową
- Matematyka po reformie. Dwa – trzy roczniki będą miały gorzej, zanim nauczyciele odnajdą się w tych zmianach
- Marian Batko i inni nauczyciele Tajnej Organizacji Nauczycielskiej –więźniowie i ofiary KL Auschwitz
- Ruchy kadrowe? Mogą dotyczyć przede wszystkim młodych nauczycieli
- Samorządowcy z ZMP kontra niepubliczne przedszkola
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Bliżej prawa. Casus. Zróżnicowanie podstawy prawnej rozwiązywania umów o pracę z nauczycielem
- Pytania do eksperta. Podstawa wymiaru trzynastki