W 75. rocznicę wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau cały świat patrzy na to miejsce kaźni ponad miliona ludzi, a dziś miejsce pamięci. I cały świat wsłuchuje się w głos Ocalonych – tych, którzy przeżyli. Słuchać – to jest obowiązek. Rozumieć te słowa i postępować tak, by przestrogi Ocalonych wprowadzać w życie – to jest powinność.
Z byłego obozu, w którym wciąż są ślady pozostawione przez pomordowanych – te tysiące i tysiące butów, walizek, protez, okularów, włosów uzmysławiających przemysłową skalę zbrodni – płynie ważna lekcja. Właściwie wiele lekcji – dla świata, dla rządów, dla każdego z nas.
To jest lekcja o tym, do czego prowadzi nacjonalizm, rasizm, antysemityzm, szowinizm, pogarda i nienawiść do człowieka wyniesione do rangi ideologii totalitarnego państwa. Ta lekcja wymaga, by pamiętać i bronić prawdy o tej zbrodni i prawdy o ofiarach i sprawcach. Bronić przed fałszerzami historii i tymi, którzy relatywizują przeszłość.
(…)
Jakub Rzekanowski
Cały komentarz – GN nr 5 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 5/2020:
- 75 lat później. Cały świat patrzy na były obóz Auschwitz…
- Felieton. Razem, starzy przyjaciele
- Subwencja musi wzrosnąć o prawie 800 mln zł. Tyle potrzeba na podwyżki!
- ZNP zaprosił ponad 60 pedagogów z całego świata do odwiedzenia Muzeum Auschwitz
- Choroby zawodowe nauczycieli. Co roku odnotowuje się około 300 przypadków przewlekłych chorób narządu głosu
- Rozmowy w MEN o postępowaniach dyscyplinarnych
- W Davos o uczniach i szansach na lepsze życie
- Bank ma problemy. Rząd ratuje finanse samorządów subwencją oświatową
- Matematyka po reformie. Dwa – trzy roczniki będą miały gorzej, zanim nauczyciele odnajdą się w tych zmianach
- Marian Batko i inni nauczyciele Tajnej Organizacji Nauczycielskiej –więźniowie i ofiary KL Auschwitz
- Ruchy kadrowe? Mogą dotyczyć przede wszystkim młodych nauczycieli
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Samorządowcy z ZMP kontra niepubliczne przedszkola
- Awans zawodowy. Co jest prawdą, a co fałszem – procedura po zmianie przepisów
- Bliżej prawa. Casus. Zróżnicowanie podstawy prawnej rozwiązywania umów o pracę z nauczycielem
- Pytania do eksperta. Podstawa wymiaru trzynastki