Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada


Czy sprawozdanie z planu rozwoju powinno być opracowane w tabeli? W którym miejscu dokumentacji na dyplomowanego najkorzystniej opisać własną innowację? Oto kolejna seria awansowych pytań i odpowiedzi!

Czy wicedyrektor może uczestniczyć w pracach komisji kwalifikacyjnej zamiast dyrektora?
Odpowiedź: Może. Warunkiem jest przedstawienie pisemnego imiennego upoważnienia, które zostaje dołączone do dokumentacji związanej z postępowaniem. Dodam, że przypadku nieobecności dyrektora (kiedy nie będzie także wicedyrektora) komisja pracuje w normalnym trybie, ponieważ zgodnie z przepisami wystarczy 2/3 składu, by wszystko było zgodne z procedurami.

Czy sprawozdanie z planu rozwoju powinno być opracowane w tabeli czy raczej w formie opisowej?
Odpowiedź: Przepisy nie określają formy sprawozdania. Ważne, by zawierało istotne elementy, na przykład efekty czy terminy. Osobiście wolę sprawozdania pisane w tabeli. Są bardziej przejrzyste, łatwiej się je analizuje. Opracowania opisowe są zawsze bardzo obszerne, trudniej wyłuskać z nich sprawy istotne, zwłaszcza jeśli nauczyciel nie używa pogrubień, podkreśleń itd.
Jeszcze inaczej wygląda to w przypadku nauczycieli ubiegających się o dyplomowanie. Jeśli sprawozdanie ma formę opisową, to siłą rzeczy czytając opisy i analizy dołączone do wniosku, drugi raz czytamy to samo…

Czy zaświadczenia ze szkoleń można wykorzystać w czasie prezentacji dorobku na mianowanego?
Odpowiedź: Oczywiście. Sposób wykorzystania zależy od formy prezentacji dorobku. Jeśli będzie to prezentacja multimedialna, możemy umieścić na slajdach skany zaświadczeń. Jeśli prezentujemy dorobek, referując, możemy zaświadczenia wraz z innymi materiałami umieścić na przykład w skoroszycie. Komisja będzie miała możliwość je obejrzeć w czasie, gdy pani będzie mówiła.

(…)



Beata Rechnio-Kołodziej, ekspert z listy MEN

Więcej na ten temat – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 20-21, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2021: