Z Martą Skrejko-Rygiel, nauczycielką w Zespole Szkół Specjalnych nr 4 w Krakowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Od kilku miesięcy środowisko pracowników szkolnictwa specjalnego i poradni wyraża ogromne zaniepokojenie rządowym planem tzw. reformy. Jak ministerialny projekt dotyczący edukacji włączającej odbierają rodzice? Co wynika z Pani obserwacji, kontaktów?
– To jest olbrzymi problem z punktu widzenia wielu rodziców naszych uczniów. Rodzicom zmagającym się na co dzień z osobistą tragedią i problemami związanymi z chorobą i niepełnosprawnością dziecka ta reforma kojarzy się z czymś złym, z czymś, co wywróci im życie do góry nogami. Bo ta reforma dotyczy nie tylko szkolnictwa i oświaty, ale w ogóle całej sfery życia rodzin. Trzeba sobie uświadomić, jak wygląda życie rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Są to dzieci, które często wymagają wsparcia i opieki oraz rozmaitych zajęć przez 24 godziny na dobę, a wyczerpani rodzice teraz słyszą, że znowu czeka ich niepewność, że ich dzieci trafią do obcego im środowiska.
O tych zagrożeniach mówimy od chwili opublikowania projektu MEiN, ale powiedzmy to jeszcze raz: co oznaczałoby dla Waszych uczniów przeniesienie do szkół masowych?
– Jeśli w wyniku reformy trafią do szkół masowych, znajdą się w trudnej sytuacji. Nauczyciele szkół masowych nie posiadają aż tak dogłębnej znajomości metod i form pomocy, budynki nie mają do tego warunków lokalowych.
(…)
Więcej na ten temat – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 20-21, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2021:
- Komentarz: Podwyżki, czyli obniżki
- Felieton: Matura w piżamie
- Wydarzyło się 100 lat temu Józef Piłsudski honorowym członkiem Związku!
- MEiN proponuje wyższe pensum, ZNP – pensję na poziomie średniej krajowej
- Nauczyciele słono zapłacą za podwyżki. Ministerstwo edukacji pokazało plan dla oświaty
- MEiN proponuje wyższe pensum i powrót godzin karcianych!
- Rozmowa. Pandemia pokazała nam wszystkim, jaką wartością jest szkoła
- Uwaga, MEiN szykuje zmiany w awansie i ocenie pracy. Mają wrócić kryteria…
- Okręg Śląski o kolejnej reformie: „Edukacja włączająca: dokąd zmierzamy?”
- 16 maja br. obchodziliśmy Światowy Dzień Pracowników Wspomagających w Edukacji (ESP)
- Felieton: Woźne w depresji
- Wirusolog: Dla własnego dobra nie zrzucajcie masek
- Nowelizacja rozporządzenia płacowego. Stare-nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli
- Specjalne potrzeby edukacyjne. Mądrość polega na odpowiednim wyborze ścieżki edukacyjnej
- Pandemia. Jeśli uznamy, że mamy wszystko za sobą, to wpadniemy w kolejne tarapaty
- Cięcia rujnują szkołę. Tak rząd 90 lat temu oszczędzał na oświacie
- Felieton: Nie straszcie powrotem do szkoły
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (7)
- Spotkania „Edukacyjnie nad Odrą” odbywają się na przekór wirusowi
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada
- Jesteśmy młodą Polonią. Zależy nam bardzo, aby dzieci z naszych rodzin miały kontakt z językiem i polską kulturą
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…