O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (7)


Rurki, fajki, dmuchajki i darmowe oprogramowanie do ściągnięcia z internetu – z czego dzisiaj korzystają foniatrzy, logopedzi i pedagodzy wokalni na całym świecie? Jak wykorzystać gadżety w treningu głosu?

–Kto nigdy nie puszczał bąbelków przez rurkę zanurzoną w napoju? Bawił się tak chyba każdy, ale pewnie niewielu dostrzegło w tej czynności potencjał… terapeutyczny! To, czego nie dostrzegli inni, wykorzystała fińska terapeutka głosu, dr Marketta Sivho. 30 lat temu zaczęła dzielić się swoim pomysłem na forum międzynarodowym. W 2003 r. turecki laryngolog i wynalazca, dr Ilter Denizoglu, po warsztacie z Sivho postanowił przyjrzeć się niecodziennej metodzie z naukowego punktu widzenia… To jemu współczesna logopedia i pedagogika wokalna zawdzięczają jedno z najprostszych, ale i najwspanialszych narzędzi do treningu głosu. Dr Denizoglu nie tylko gruntownie zgłębił temat „bąbelkowania” i udowodnił naukowo korzyści, jakie mogą czerpać z tej zabawy wokaliści. Opracował cały zestaw najrozmaitszych narzędzi i gadżetów do nauki emisji głosu.

(…)



Kacper Gugała, teatrolog, logopeda, trener emisji głosu

Więcej na ten temat – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 20-21, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2021: