Co będzie dalej ze statusem zawodowym nauczycieli? I w konsekwencji: co będzie z edukacją w Polsce? Wiemy już, co proponuje MEiN w kwestii statusu. Trzeba przyznać, że już same zapowiedzi resortu w tej materii mogły niepokoić - listę tematów do dyskusji opublikowaliśmy w poprzednim wydaniu Głosu.
Od tamtego czasu ta lista rozrosła się do kilkustronicowego materiału zatytułowanego „Propozycje…”. Lektura tego tekstu z jednej strony każe bić na alarm, a z drugiej prowokuje do zadawania pytań o szczegóły tych rozwiązań. Zacznijmy od pytań. Niektórych. Jeśli np. resort ministra Czarnka chce przywrócić ocenę pracy według rozbudowanych kryteriów, to o jakie kryteria tu chodzi? Powrót do 1 września 2018 r.? Jeśli resort chce obciąć urlopy wypoczynkowe, to jak to widzi w praktyce? Jeśli ekipa z Szucha chce wydłużyć drogę początkujących nauczycieli do uzyskania stabilnej pozycji zawodowej (a nawet odbiera dodatek na start), to jak kierujący MEiN wyobrażają sobie rekrutację do zawodu? Naczelne pytanie brzmi: czy władza na serio chce TO wprowadzić? I dlaczego właśnie teraz, kiedy wszyscy, w tym oświata, próbują stanąć na nogi po ponad roku pandemii?
(…)
Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny
Więcej na ten temat – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 20-21, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2021:
- Felieton: Matura w piżamie
- Wydarzyło się 100 lat temu Józef Piłsudski honorowym członkiem Związku!
- MEiN proponuje wyższe pensum, ZNP – pensję na poziomie średniej krajowej
- Nauczyciele słono zapłacą za podwyżki. Ministerstwo edukacji pokazało plan dla oświaty
- MEiN proponuje wyższe pensum i powrót godzin karcianych!
- Rozmowa. Pandemia pokazała nam wszystkim, jaką wartością jest szkoła
- Uwaga, MEiN szykuje zmiany w awansie i ocenie pracy. Mają wrócić kryteria…
- Okręg Śląski o kolejnej reformie: „Edukacja włączająca: dokąd zmierzamy?”
- 16 maja br. obchodziliśmy Światowy Dzień Pracowników Wspomagających w Edukacji (ESP)
- Felieton: Woźne w depresji
- Wirusolog: Dla własnego dobra nie zrzucajcie masek
- Nowelizacja rozporządzenia płacowego. Stare-nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli
- Specjalne potrzeby edukacyjne. Mądrość polega na odpowiednim wyborze ścieżki edukacyjnej
- Pandemia. Jeśli uznamy, że mamy wszystko za sobą, to wpadniemy w kolejne tarapaty
- Cięcia rujnują szkołę. Tak rząd 90 lat temu oszczędzał na oświacie
- Felieton: Nie straszcie powrotem do szkoły
- Ta reforma dotyczy nie tylko szkolnictwa i oświaty, ale całej sfery życia rodzin
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (7)
- Spotkania „Edukacyjnie nad Odrą” odbywają się na przekór wirusowi
- Awans zawodowy. Nauczyciele pytają – ekspert odpowiada
- Jesteśmy młodą Polonią. Zależy nam bardzo, aby dzieci z naszych rodzin miały kontakt z językiem i polską kulturą
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…