Komentarz: Podwyżki, czyli obniżki


Co będzie dalej ze statusem zawodowym nauczycieli? I w konsekwencji: co będzie z edukacją w Polsce? Wiemy już, co proponuje MEiN w kwestii statusu. Trzeba przyznać, że już same zapowiedzi resortu w tej materii mogły niepokoić - listę tematów do dyskusji opublikowaliśmy w poprzednim wydaniu Głosu.

Od tamtego czasu ta lista rozrosła się do kilkustronicowego materiału zatytułowanego „Propozycje…”. Lektura tego tekstu z jednej strony każe bić na alarm, a z drugiej prowokuje do zadawania pytań o szczegóły tych rozwiązań. Zacznijmy od pytań. Niektórych. Jeśli np. resort ministra Czarnka chce przywrócić ocenę pracy według rozbudowanych kryteriów, to o jakie kryteria tu chodzi? Powrót do 1 września 2018 r.? Jeśli resort chce obciąć urlopy wypoczynkowe, to jak to widzi w praktyce? Jeśli ekipa z Szucha chce wydłużyć drogę początkujących nauczycieli do uzyskania stabilnej pozycji zawodowej (a nawet odbiera dodatek na start), to jak kierujący MEiN wyobrażają sobie rekrutację do zawodu? Naczelne pytanie brzmi: czy władza na serio chce TO wprowadzić? I dlaczego właśnie teraz, kiedy wszyscy, w tym oświata, próbują stanąć na nogi po ponad roku pandemii?

(…)



Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny

Więcej na ten temat – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 20-21, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2021: