Badanie: Nauczyciele robią, co mogą, ale nie mają wsparcia MEN


Prawie 2/3 nauczycieli prowadzi zdalne lekcje, a ponad 90 proc. indywidualne konsultacje online z uczniami. Jedynie 5 proc. nauczycieli czuje, że ma wsparcie MEN. Tak wynika z drugiej edycji raportu Centrum Cyfrowego

Badanie przeprowadziła od sierpnia do początku października br. Fundacja Centrum Cyfrowe wraz z partnerami – Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacją Szkoła z Klasą. Wśród ponad 700 respondentów znaleźli się nauczyciele ze szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz branżowych.

W jaki sposób nauczyciele organizują zdalną edukację? Prowadzenie lekcji zdalnych zadeklarowało 64 proc. uczestniczących w badaniu. Nauczyciele najczęściej wysyłają uczniom linki lub materiały edukacyjne (93 proc.) oraz komunikują się z uczniami oraz rodzicami za pomocą dziennika elektronicznego (93 proc.). 91 proc. prowadzi indywidualne konsultacje online z uczniami, a 87 proc. przesyła uczniom informacje o zadaniach do wykonania.

Nauczyciele korzystają przy tym z wielu narzędzi do komunikacji. 68 proc. ankietowanych przyznało się do korzystania z sześciu lub więcej metod pracy zdalnej. Aktywność ta jest zaskakująco wysoka, jeśli weźmie się pod uwagę nie zawsze wysokie kompetencje cyfrowe nauczycieli, co jest spowodowane brakiem szkoleń i wsparcia merytorycznego. Przejście na edukację zdalną sprawiło jednak, że nauczyciele błyskawicznie zdobyli nowe umiejętności.

 



(…)

 

Piotr Skura

 

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos! (nr 50, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 50/2020: