Z Magdaleną Prokaryn-Dynarską, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Łodzi, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Szkoły w czasie pandemii są otwarte czy zamknięte? – usłyszałam ostatnio takie pytanie. Jak to jest w Pani szkole?
– Są otwarte, nasza od 7 do 17. Rodzice, którzy pracują przy zwalczaniu COVID-19, zgłosili potrzebę opieki nad kilkorgiem uczniów. Dzieci te pojawiają się w szkole sporadycznie, a od początku nauczania zdalnego był tylko jeden taki uczeń. Przychodził przez kilka dni. Jednak, niezależnie od wszystkiego, jesteśmy w gotowości. Otwarte są świetlica, biblioteka oraz pracownia komputerowa dla tych, którzy chcieliby korzystać ze szkolnych komputerów i łączyć się z nauczycielami ze szkoły. Podkreślałam i będę to podkreślać, że dzieci są bardzo poszkodowane. Siedzenie non stop przed komputerem w domu, bez kontaktu z rówieśnikami, ze szkołą, z nauczycielami, naprawdę odbija się na ich zdrowiu psychicznym i fizycznym. Dlatego od początku byłam zwolenniczką nauczania hybrydowego.
Może Pani podać już jakieś konkretne przykłady problemów, z jakimi borykają się uczniowie?
– Są dzieci, które zasypiają z bólem głowy z powodu czasu spędzonego przed komputerem. Patrzę z perspektywy nauczyciela, dyrektora i rodzica. Uczniowie naprawdę potrzebują wsparcia psychologicznego. W naszej szkole mogą spotykać się z pedagogiem face to face. Przychodzą na te spotkania, aby porozmawiać, uzyskać wsparcie. Uważam, że taka pomoc jest niezbędna i nie ma co czekać, aż uczniowie wrócą do szkoły, bo potrzebują wsparcia już teraz. Dlatego oprócz rozmów face to face pedagog łączy się z nimi online na indywidualnych spotkaniach. Z niektórymi uczniami odbywają się one cykliczne, z innymi sporadycznie. Do dyspozycji uczniów jest również szkolny psycholog.
(…)
Cała rozmowa tylko w Głosie (nr 50, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 50/2020:
- Pełnym głosem. Jedziemy bez trzymanki*
- Felieton. Co będzie z nami?
- Szczepienia ruszą na przełomie stycznia i lutego 2021 r. Niepewny los nauczycieli*
- Czy Rumia przekształci przedszkola? Godzina samorządowa, godzina stowarzyszeniowa…
- Jak to robią inni? Wielka Brytania, Rosja i USA rozpoczynają szczepienia. Edukacja z priorytetem
- Jak MEN podzieli subwencję oświatową w 2021 r. Zielone światło dla prywatyzacji szkół
- Badanie: Nauczyciele robią, co mogą, ale nie mają wsparcia MEN
- Promocja. Oszczędności w PPK dostępne w każdym wieku
- Ochrona danych osobowych. Nawet Bondowi się nie śniło, jakie informacje można dziś pozyskiwać
- OGŁOSZENIE. Bliżej Przyrody – nowatorski projekt edukacji przyrodniczej
- Felieton. Zapomniani nauczyciele
- Nawet kilkanaście procent uczniów nie uczestniczy w zdalnym nauczaniu
- Mistrz Polski w wadze do 85 kg: Jeszcze w szkole gdzieś mi to zagrało w głowie, odkryłem pasję
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (23)
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Totalne Dyktando w czasach pandemii
- Casus. Przedłużenie stażu do awansu i urlopu zdrowotnego
- Pytania do eksperta. Walka z koronawirusem a środki z zfśs