Z Jarosławem Felińskim, ekspertem ds. ochronny danych osobowych, i Janem Grądzkim, dyrektorem Technikum nr 20 w Warszawie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy ja jestem bezpieczny, czy jestem sam, kiedy siadam w domu przed komputerem? – zastanawiał się niedawno w mojej obecności nauczyciel, który od marca prowadzi zdalne lekcje. Co można mu odpowiedzieć?
Jarosław Feliński: – Ma słuszne odczucie, intuicja go nie myli. Wszelkie urządzenia, które moi koledzy informatycy nazywają smyczourządzeniami, należy traktować jak czipy. Zwróćmy uwagę, że w rozporządzeniu ogólnym, tzw. RODO, podkreślono, że dane o lokalizacji są danymi osobowymi. To jest jedna z tych spraw, o której chcemy mówić młodzieży i nauczycielom w szkołach, ale także o tym, że na przykład każde słowo wypisane w sieci jest przez algorytmy przerabiane tak, aby profilować usługi pod nas, według naszych potrzeb. Nasza prywatność znika, dlatego jest tak cenna. To nie my mamy konto w portalu społecznościowym, to on ma nas. Jakiś czas temu wydrukowałem instrukcję i regulamin jednego z portali. Ma 11 mb. I po przeczytaniu nawet krótkiego fragmentu jasno wynika, że wszystko, co umieszczamy, jest własnością portalu. Dlatego projekt, który przygotowujemy wspólnie ze dyrektorem Grądzkim, jest tak ważny i potrzebny.
Wiem, że chcecie wspólnie kształcić przyszłych specjalistów ds. poszanowania prywatności i ochrony danych osobowych.
Jan Grądzki: – Tak, oczywiście o to chodzi. Przed rokiem zrodził się taki pomysł. Został przygotowany cały projekt i program dotyczący kształcenia w szkole policealnej. Podpisałem nawet porozumienie o współpracy z dwiema uczelniami, w tym z AGH w Krakowie. Do nauczania przedmiotów dotyczących ochrony danych potrzebni są specjaliści. Na podstawie tych porozumień uczelnie zobowiązały się, że ich zapewnią, że poprowadzą profesjonalne zajęcia.
(…)
Cała rozmowa tylko w Głosie (nr 50, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 50/2020:
- Pełnym głosem. Jedziemy bez trzymanki*
- Felieton. Co będzie z nami?
- Szczepienia ruszą na przełomie stycznia i lutego 2021 r. Niepewny los nauczycieli*
- Czy Rumia przekształci przedszkola? Godzina samorządowa, godzina stowarzyszeniowa…
- Jak to robią inni? Wielka Brytania, Rosja i USA rozpoczynają szczepienia. Edukacja z priorytetem
- Jak MEN podzieli subwencję oświatową w 2021 r. Zielone światło dla prywatyzacji szkół
- O rzeczywistych problemach w oświacie nie rozmawiamy, bo nie ma z kim. Nas, szaraczków, nikt nie pyta
- Badanie: Nauczyciele robią, co mogą, ale nie mają wsparcia MEN
- Promocja. Oszczędności w PPK dostępne w każdym wieku
- OGŁOSZENIE. Bliżej Przyrody – nowatorski projekt edukacji przyrodniczej
- Felieton. Zapomniani nauczyciele
- Nawet kilkanaście procent uczniów nie uczestniczy w zdalnym nauczaniu
- Mistrz Polski w wadze do 85 kg: Jeszcze w szkole gdzieś mi to zagrało w głowie, odkryłem pasję
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (23)
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Totalne Dyktando w czasach pandemii
- Casus. Przedłużenie stażu do awansu i urlopu zdrowotnego
- Pytania do eksperta. Walka z koronawirusem a środki z zfśs