Z dr. hab. Maciejem Jakubowskim*, ekonomistą i socjologiem z UW, prezesem Fundacji Evidence Institute, rozmawia Jarosław Karpiński
Przywołał Pan na Twitterze badania, które potwierdzają, że w czasie pandemii dzieci z uboższych rodzin dużo stracą, ponieważ mają trudne warunki do nauki online i często nie mogą liczyć na wsparcie rodziców. Czy wiemy, jaka jest skala nierówności w dostępie do edukacji w Polsce?
– Dysponujemy wynikami badań na ten temat, choć głównie są to badania przeprowadzone w innych krajach. Nasze ministerstwo edukacji, niestety, nie kwapi się do tego, żeby takie dane zebrać, i stara się udawać, że wszystko jest w porządku. Wiemy jednak z informacji przekazywanych przez różne samorządy, że istnieje spora liczba uczniów, którzy nie uczestniczą w zajęciach online. Jest też trochę nauczycieli, którzy tych zajęć nie prowadzą, z różnych powodów.
O problemie dzieci, które nie uczestniczą w zajęciach online, prawie się u nas nie mówi. Ilu uczniów może to dotyczyć?
– Myślę, że może to dotyczyć nawet kilkunastu procent uczniów, którzy w ogóle nie uczestniczą w zajęciach online lub logują się od czasu do czasu. Dokładnie nie znamy jednak tej skali, bo polskie badania były przeprowadzane na niereprezentatywnych próbach, czyli na pytania odpowiadali tylko ci respondenci, którzy chcieli. Ale nawet w tych niepełnych badaniach aż kilkadziesiąt procent uczniów deklaruje, że zdalna nauka jest znacznie mniej efektywna niż ta prowadzona tradycyjnie. Są jednak bardziej profesjonalne badania robione w innych krajach. Np. w Niemczech zapytano rodziców o czas nauki ich dzieci i okazało się, że przy nauczaniu online czas nauki uczniów skrócił się średnio o połowę. Przy czym dla uczniów słabszych – dla których taka nauka jest trudniejsza – ten czas jest jeszcze krótszy. Choć powinni się uczyć więcej, uczą się jeszcze mniej niż zwykle, bo nie są w stanie samodzielnie pracować i często też mają problemy z motywacją.
(…)
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos! (nr 50, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 50/2020:
- Pełnym głosem. Jedziemy bez trzymanki*
- Felieton. Co będzie z nami?
- Szczepienia ruszą na przełomie stycznia i lutego 2021 r. Niepewny los nauczycieli*
- Czy Rumia przekształci przedszkola? Godzina samorządowa, godzina stowarzyszeniowa…
- Jak to robią inni? Wielka Brytania, Rosja i USA rozpoczynają szczepienia. Edukacja z priorytetem
- Jak MEN podzieli subwencję oświatową w 2021 r. Zielone światło dla prywatyzacji szkół
- O rzeczywistych problemach w oświacie nie rozmawiamy, bo nie ma z kim. Nas, szaraczków, nikt nie pyta
- Badanie: Nauczyciele robią, co mogą, ale nie mają wsparcia MEN
- Promocja. Oszczędności w PPK dostępne w każdym wieku
- Ochrona danych osobowych. Nawet Bondowi się nie śniło, jakie informacje można dziś pozyskiwać
- OGŁOSZENIE. Bliżej Przyrody – nowatorski projekt edukacji przyrodniczej
- Felieton. Zapomniani nauczyciele
- Mistrz Polski w wadze do 85 kg: Jeszcze w szkole gdzieś mi to zagrało w głowie, odkryłem pasję
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (23)
- Awans zawodowy. Kontraktowy rozpoczyna staż – krok po kroku
- Totalne Dyktando w czasach pandemii
- Casus. Przedłużenie stażu do awansu i urlopu zdrowotnego
- Pytania do eksperta. Walka z koronawirusem a środki z zfśs