Można spotkać się z przekonaniem, że najlepiej, aby dzieci uczyły się swojego języka ojczystego przed nauczeniem się drugiego języka. Opuśćmy zasłonę milczenia na taką ideologię i przyjrzyjmy się faktom
W poprzednim odcinku tego cyklu wskazałem na nieuzasadnione obietnice opatentowanej (stąd znak towarowy) Metody Krakowskiej® dotyczące usprawniania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD, ang. Autism Spectrum Disorders). Dlaczego nieuzasadnione? Ponieważ nie mają one poparcia w wynikach badań efektywności (randomizowany eksperyment kontrolowany; jednopodmiotowy plan eksperymentalny). Doniesieniami z dobrej praktyki czy analizy przypadków są niewystarczające (patrz: „Złudne nadzieje a fakty”, GN nr 20-21 z 13-20 maja br.).
W tym odcinku przeanalizujemy kolejny mit, tym razem związany z językiem, którego powszechność wykazała w swoich cytowanych już kilkakrotnie badaniach Kelly Macdonald ze współpracowniczkami (patrz: „Neuroedukacyjne mity”, GN nr 10 z 4 marca br.)
(…)
Tomasz Garstka,
Psycholog
Cały tekst – GN nr 23-24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 23-24/2020:
- Pełnym głosem. Wysypka po truskawkach
- Felieton. Szczęście
- Uczniowie nie wrócą do szkół przed wakacjami
- Gdy dyrektor z samorządem uderzają cię po kieszeni…
- To jest bardzo trudny czas, przetrwajmy go, abyśmy po pandemii nadal mogli korzystać ze związkowego dorobku
- Jan Krzysztof Ardanowski wysłał nauczycieli w pole, premier wyraził ubolewanie
- Zdalne kształcenie w innych krajach. Jak to robią w Ameryce?
- Władze Wrocławia chcą skrócić przerwę wakacyjną w przedszkolach
- Testy na koronawirusa dla nauczycieli w Nowym Sączu, prezydent miasta podziękował ZNP za interwencję
- PISA: Polscy uczniowie radzą sobie w finansach lepiej niż młodzi z innych krajów
- Rekrutacja w czasach zarazy. Jak w Toruniu promują się szkoły średnie?
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Wiceprezydent Szczecina: niezależnie od pandemii braki kadrowe to jest jedno z największych naszych zmartwień
- Dzień Dziecka w cieniu pandemii COVID-19
- Felieton. Serwis
- Zdalne lekcje: uczniowie w szkole, nauczyciel w domu
- Wydarzyło się 100 lat temu. Zbudujmy Dom Nauczycielski w Warszawie – wzywał Związek na łamach Głosu
- Polonistka: nie ma się co łudzić, we wrześniu będzie regres
- Felieton. Na pierwszej linii frontu
- Edukacja w czasie pandemii – specjaliści na pomoc nauczycielom
- Nauczycielka, 51 lat przy tablicy: czuję się dyskryminowana
- Awans zawodowy. Awansowe pytania nauczycieli – czytelnicy pytają, Głos odpowiada
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Konkurs na esej „Ja, Polska, Europa, świat – 2040” rozstrzygnięty
- Casus. Odprawa po wypowiedzeniu i po orzeczeniu o niezdolności do pracy
- Pytania do eksperta. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe