Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (11)


Można spotkać się z przekonaniem, że najlepiej, aby dzieci uczyły się swojego języka ojczystego przed nauczeniem się drugiego języka. Opuśćmy zasłonę milczenia na taką ideologię i przyjrzyjmy się faktom

W poprzednim odcinku tego cyklu wskazałem na nieuzasadnione obietnice opatentowanej (stąd znak towarowy) Metody Krakowskiej® dotyczące usprawniania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD, ang. Autism Spectrum Disorders). Dlaczego nieuzasadnione? Ponieważ nie mają one poparcia w wynikach badań efektywności (randomizowany eksperyment kontrolowany; jednopodmiotowy plan eksperymentalny). Doniesieniami z dobrej praktyki czy analizy przypadków są niewystarczające (patrz: „Złudne nadzieje a fakty”, GN nr 20-21 z 13-20 maja br.).

W tym odcinku przeanalizujemy kolejny mit, tym razem związany z językiem, którego powszechność wykazała w swoich cytowanych już kilkakrotnie badaniach Kelly Macdonald ze współpracowniczkami (patrz: „Neuroedukacyjne mity”, GN nr 10 z 4 marca br.)



(…)

 

Tomasz Garstka,

Psycholog

 

Cały tekst – GN nr 23-24 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 23-24/2020: