Wierzę w ludzi i mam nadzieję, że nauczyciele nie przestaną, że będą dalej działać oddolnie, przebijać beton, staną się liderami zmian w swoich szkołach, swoim otoczeniu i poprzez ich działanie coś drgnie, coś się zmieni
Po dwóch miesiącach izolacji i zamkniętych szkół zaczynają pojawiać się pytania: co dalej? Zastanawiamy się, jak będzie wyglądała szkoła po naszym powrocie, jak w ogóle będzie wyglądała edukacja.
Jedno jest dla mnie pewne – te doświadczenia ostatnich miesięcy odcisnęły piętno na wszystkich zaangażowanych w proces edukacji, czyli na uczniach, nauczycielach i rodzicach, a szkoła po pandemii już nigdy nie będzie taka sama. Jaka będzie? Czy lepsza? Czy gorsza? To zależy, czy wyciągniemy wnioski z tej całej sytuacji i
czy wystarczy nam odwagi,
aby działać i się nie poddawać. Z drugiej strony, gdy o tym myślę, w mojej głowie pojawia się kolejne pytanie: czy świadomość tego faktu cokolwiek zmieni?
Bo przecież już wcześniej wiedzieliśmy, że obecna szkoła nie jest taka sama jak szkoła za naszych czasów, a jednak niewiele z tym robiliśmy.
(…)
Marta Florkiewicz-Borkowska
Nauczyciel Roku 2017
Cały tekst – GN nr 23-24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 23-24/2020:
- Pełnym głosem. Wysypka po truskawkach
- Felieton. Szczęście
- Uczniowie nie wrócą do szkół przed wakacjami
- Gdy dyrektor z samorządem uderzają cię po kieszeni…
- To jest bardzo trudny czas, przetrwajmy go, abyśmy po pandemii nadal mogli korzystać ze związkowego dorobku
- Jan Krzysztof Ardanowski wysłał nauczycieli w pole, premier wyraził ubolewanie
- Zdalne kształcenie w innych krajach. Jak to robią w Ameryce?
- Władze Wrocławia chcą skrócić przerwę wakacyjną w przedszkolach
- Testy na koronawirusa dla nauczycieli w Nowym Sączu, prezydent miasta podziękował ZNP za interwencję
- PISA: Polscy uczniowie radzą sobie w finansach lepiej niż młodzi z innych krajów
- Rekrutacja w czasach zarazy. Jak w Toruniu promują się szkoły średnie?
- Wiceprezydent Szczecina: niezależnie od pandemii braki kadrowe to jest jedno z największych naszych zmartwień
- Dzień Dziecka w cieniu pandemii COVID-19
- Felieton. Serwis
- Zdalne lekcje: uczniowie w szkole, nauczyciel w domu
- Wydarzyło się 100 lat temu. Zbudujmy Dom Nauczycielski w Warszawie – wzywał Związek na łamach Głosu
- Polonistka: nie ma się co łudzić, we wrześniu będzie regres
- Felieton. Na pierwszej linii frontu
- Edukacja w czasie pandemii – specjaliści na pomoc nauczycielom
- Nauczycielka, 51 lat przy tablicy: czuję się dyskryminowana
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (11)
- Awans zawodowy. Awansowe pytania nauczycieli – czytelnicy pytają, Głos odpowiada
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Konkurs na esej „Ja, Polska, Europa, świat – 2040” rozstrzygnięty
- Casus. Odprawa po wypowiedzeniu i po orzeczeniu o niezdolności do pracy
- Pytania do eksperta. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe