Geny (odziedziczalność) czy środowisko (wychowanie)? Co ma większy wpływ na kształtowanie inteligencji dzieci i młodzieży? Czy da się ją rozwinąć, a jeśli tak – to w jaki sposób i jak bardzo?
W poprzednim odcinku opisałem ograniczenia i zalety uczenia się opartego na rozwiązywaniu problemów (ang. problem-based learning; PBL) oraz fakt niedostatecznego wykorzystania go w nauczaniu zdalnym (patrz: „Pożytki z e-learningu”, GN nr 33-34 z 12-19 sierpnia br.).
Nauczanie z wykorzystaniem PBL zdaje się być doskonałym sposobem podwyższania ilorazu inteligencji (IQ) uczniów i uczennic… Czy jednak w rzeczywistości szkolna edukacja może rozwinąć inteligencję uczniów?
Czynnik g
Wykorzystany w tytule czynnik g został wprowadzony do psychologii w latach 20. XX w. przez Charlesa Spearmana (1863-1945). Miał oddawać korelację między wynikami jednostki w różnych testach IQ i świadczyć o jej inteligencji ogólnej. Spearman twierdził, że inteligencja ta jest wrodzona i niezależna od zdolności specyficznych s (lub ich braku). Jego współpracownik i następca, wybitny psychometra Raymond B. Cattell (1905-1998), wyróżnił dwa pozytywnie korelujące ze sobą aspekty inteligencji (Cattell, 1963):
>> inteligencję płynną gf (ang. fluid intelligence), czyli „to, z czym się rodzimy”, wrodzony aspekt inteligencji;
>> inteligencję skrystalizowaną gc (ang. crystallized intelligence), czyli „to, co nabyte z doświadczeniem, wyuczone”; co można rozwijać i wpływać tym samym na wynik inteligencji ogólnej.
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Więcej – tylko w Głosie (nr 35-36, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35-36/2020:
- Pełnym głosem. Zdążyć przed drugą falą
- Felieton. Nowe zasady zachowania
- Rekord zakażeń. Rządzący chcą, by uczniowie 1 września poszli do szkoły
- ZNP o nowym roku szkolnym w czasie pandemii
- ZNP domaga się gwarancji dla nauczycielskich pensji w okresie pandemii
- Epidemia cienia: jest co najmniej sześć razy więcej zakażeń, niż się podaje
- Wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r.
- Wojna 1920. Generał Bolesław Popowicz i inni członkowie Związku w wojnie polsko-bolszewickiej
- Specjalista chorób zakaźnych: należy zmniejszyć liczbę uczniów w klasach i przeczekać do wiosny
- Felieton. Spokojnie, to tylko gorączka
- Rybnik: Będziemy rekomendować noszenie maseczek przez uczniów w przestrzeniach wspólnych
- Odnowiona „Ciągłówka” w Zakopanem zaprasza. „Jest nie tylko pięknie, ale też bezpiecznie”
- Kraków. Kwiaty od ZNP na grobach Józefa Piłsudskiego i Stanisława Nowaka
- Co czwarty absolwent nie zdał. Minister znalazł winnych…
- Felieton. Trudne rady, jak dać sobie radę
- Kłobuck. Przyłbice ze szkolnej pracowni: produkujemy je od marca br.
- Jak sprawić, by dzieci nie bały się mówić po angielsku – innowacja pedagogiczna
- Nowy rok szkolny. Co możemy zrobić, żeby lepiej się w nim odnaleźć?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Już na studiach wiedziałem, że dziennikarstwo stanie się moją chorobą
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Ważenie roku szkolnego 2019/2020 – próba podsumowania
- Felieton. Pewien absurd
- Casus. Termin i warunki dokonywania oceny pracy
- Pytanie do eksperta. Zwiększenie wynagrodzenia w związku z awansem