Z dr. hab. n. med. Ernestem Kucharem, specjalistą chorób zakaźnych, pediatrą, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy szkoły mogą być od września miejscem bezpiecznym? Co można zrobić, by poprawić bezpieczeństwo?
– Trudne pytanie. Przez bezpieczeństwo rozumiemy w tym kontekście ryzyko, które jest akceptowalne, bo nie ma rzeczy absolutnie bezpiecznych. Przede wszystkim trzeba patrzeć na uczniów jak na grupę niejednorodną. Wiemy, że dzieci małe do 10. roku życia, jak wynika z naszych doświadczeń, zarażają się koronawirusem znacznie rzadziej i chorują znacznie łagodniej, w mniejszym stopniu też rozprzestrzeniają zakażenie. Trzeba powiedzieć, że co innego niewielka grupa małych dzieci w szkole, a co innego klasa nastolatków. Tych ostatnich trzeba traktować jak osoby dorosłe, bo w ich przypadku ryzyko zakażenia jest takie jak w przypadku dorosłych. Z drugiej strony trzeba patrzeć na sprawę całościowo – przecież szkoła pełni różne funkcje, nie tylko edukacyjną, ale także opiekuńczą. Zamknięcie szkół oznaczałoby dla mnie jako kierownika oddziału zakaźnego, że np. kilka lekarek nie przychodzi do pracy.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 35-36 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35-36/2020:
- Pełnym głosem. Zdążyć przed drugą falą
- Felieton. Nowe zasady zachowania
- Rekord zakażeń. Rządzący chcą, by uczniowie 1 września poszli do szkoły
- ZNP o nowym roku szkolnym w czasie pandemii
- ZNP domaga się gwarancji dla nauczycielskich pensji w okresie pandemii
- Epidemia cienia: jest co najmniej sześć razy więcej zakażeń, niż się podaje
- Wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r.
- Wojna 1920. Generał Bolesław Popowicz i inni członkowie Związku w wojnie polsko-bolszewickiej
- Felieton. Spokojnie, to tylko gorączka
- Rybnik: Będziemy rekomendować noszenie maseczek przez uczniów w przestrzeniach wspólnych
- Odnowiona „Ciągłówka” w Zakopanem zaprasza. „Jest nie tylko pięknie, ale też bezpiecznie”
- Kraków. Kwiaty od ZNP na grobach Józefa Piłsudskiego i Stanisława Nowaka
- Co czwarty absolwent nie zdał. Minister znalazł winnych…
- Felieton. Trudne rady, jak dać sobie radę
- Kłobuck. Przyłbice ze szkolnej pracowni: produkujemy je od marca br.
- Jak sprawić, by dzieci nie bały się mówić po angielsku – innowacja pedagogiczna
- Nowy rok szkolny. Co możemy zrobić, żeby lepiej się w nim odnaleźć?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (17)
- Już na studiach wiedziałem, że dziennikarstwo stanie się moją chorobą
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Ważenie roku szkolnego 2019/2020 – próba podsumowania
- Felieton. Pewien absurd
- Casus. Termin i warunki dokonywania oceny pracy
- Pytanie do eksperta. Zwiększenie wynagrodzenia w związku z awansem