Z dr. Franciszkiem Rakowskim z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) Uniwersytetu Warszawskiego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Czy powstał już raport centrum przewidujący, co może przynieść powrót uczniów do szkół we wrześniu?
– Nasze raporty trafiają do Ministerstwa Zdrowia i Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. One nie są tajne, ale jest w nich bardzo wiele technicznych szczegółów, których interpretacja nie jest wcale taka prosta. Upublicznianie ich mogłoby spowodować niezrozumienie tematu. Na przykład my, modelarze matematyczni, liczymy rzeczywiste zakażenia, a nie te, które są raportowane.
Co to oznacza?
– W naszych raportach mamy liczby od sześciu do ośmiu razy większe, niż w tej chwili są podawane, jeśli chodzi o liczbę zakażonych.
Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że od początku pandemii potwierdzono ponad 62 tys. zakażeń. W rzeczywistości jest ich nawet ośmiokrotnie więcej?
– No właśnie. Jedno z podstawowych pytań to: ilu jest rzeczywiście zakażonych? To jest naturalne, że system służby zdrowia wszystkiego nie wychwytuje. Natomiast model próbuje wszystko uwzględnić. Chodzi o to, żeby wyniki nie były wypaczone.
(…)
Cała rozmowa – tylko na łamach Głosu Nauczycielskiego (nr 35-36, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 35-36/2020:
- Pełnym głosem. Zdążyć przed drugą falą
- Felieton. Nowe zasady zachowania
- Rekord zakażeń. Rządzący chcą, by uczniowie 1 września poszli do szkoły
- ZNP o nowym roku szkolnym w czasie pandemii
- ZNP domaga się gwarancji dla nauczycielskich pensji w okresie pandemii
- Wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od 1 września 2020 r.
- Wojna 1920. Generał Bolesław Popowicz i inni członkowie Związku w wojnie polsko-bolszewickiej
- Specjalista chorób zakaźnych: należy zmniejszyć liczbę uczniów w klasach i przeczekać do wiosny
- Felieton. Spokojnie, to tylko gorączka
- Rybnik: Będziemy rekomendować noszenie maseczek przez uczniów w przestrzeniach wspólnych
- Odnowiona „Ciągłówka” w Zakopanem zaprasza. „Jest nie tylko pięknie, ale też bezpiecznie”
- Kraków. Kwiaty od ZNP na grobach Józefa Piłsudskiego i Stanisława Nowaka
- Co czwarty absolwent nie zdał. Minister znalazł winnych…
- Felieton. Trudne rady, jak dać sobie radę
- Kłobuck. Przyłbice ze szkolnej pracowni: produkujemy je od marca br.
- Jak sprawić, by dzieci nie bały się mówić po angielsku – innowacja pedagogiczna
- Nowy rok szkolny. Co możemy zrobić, żeby lepiej się w nim odnaleźć?
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (17)
- Już na studiach wiedziałem, że dziennikarstwo stanie się moją chorobą
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Ważenie roku szkolnego 2019/2020 – próba podsumowania
- Felieton. Pewien absurd
- Casus. Termin i warunki dokonywania oceny pracy
- Pytanie do eksperta. Zwiększenie wynagrodzenia w związku z awansem