Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (23)


Włącz krytyczne myślenie! Tak zatytułowana była seria moich artykułów publikowanych w Głosie w 2018 r. Wypada powrócić do tego tematu w kontekście nauczania opierającego się na wynikach badań

Krytyczne myślenie – po co? Pierwszy argument jest – można go tak nazwać – formalny. Rozwijania u uczniów krytycznego myślenia wymaga od nauczycielek i nauczycieli podstawa programowa. W preambule wśród celów kształcenia ogólnego w szkole podstawowej wymienia w pkt 5: „Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania”. Wśród celów-wymagań ogólnych już na poziomie klas I-III napisane jest: „Uczeń osiąga (…) potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia”. Sformułowania dotyczące krytycznego myślenia powracają wielokrotnie w celach i treściach nauczania w klasach IV-VIII.

Drugi argument, niesprzeczny z pierwszym, oparty jest na dowodach płynących z badań psychologicznych. Jedno z takich badań (Butler, Pentoney, Bong, 2017) pokazało, że sama inteligencja, która zaprząta tak wiele uwagi nauczycielek i nauczycieli, pragnących jak najlepiej rozbudzać ją (lub rozwijać) u uczniów i uczennic, to zbyt mało!



(…)

 

Tomasz Garstka, psycholog

 

 

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos! (nr 50, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 50/2020: