Z Markiem Wójcikiem, pełnomocnikiem zarządu Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych, rozmawia Jarosław Karpiński
Łódź jako pierwsza, ale także inne miasta zrzeszone w Unii Metropolii Polskich, złożyły przedsądowe wezwania do zapłaty do Ministerstwa Finansów za rządową reformę oświaty. To jest tylko inicjatywa UMP, czy może także ZMP? Popieracie ją?
– Nie jest ważne, czyja jest to inicjatywa, bo samorządowcy rozmawiają o tym na różnych gremiach i popularyzujemy różne rozwiązania prawne. Łódź składa takie przedsądowe wezwanie jako jeden z podmiotów samorządowych. Szkopuł w tym, że organizacje związkowo-samorządowe, takie jak UMP czy ZMP, mają różne ograniczenia prawne. Nie możemy np. składać wniosków do Trybunału Konstytucyjnego, co jest dużą przeszkodą, bo korzystalibyśmy z takiej możliwości bardzo często. Ale w pełni popieramy inicjatywę Łodzi, tym bardziej że to jest miasto, któremu subwencja oświatowa nie starcza na wypłatę wynagrodzeń dla wszystkich nauczycieli. Nie dziwię się więc, że pierwsi stracili cierpliwość.
Wiceprezydent Łodzi Tomasz Trela argumentował, że mimo iż reforma oświaty miała być bezkosztowa, miasto musiało do niej sporo dopłacić i żąda zwrotu 2,5 mln zł. W sumie roszczenie wszystkich 10 miast Unii Metropolii Polskich ma wynosić 103 mln zł.
– My, samorządowcy, dopłacamy do edukacji rok po roku. Pokazywaliśmy linię trendu, jak wzrasta skala naszych dopłat.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 22 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 22/2019:
- Pełnym Głosem: Siła jest w nas
- Felieton: Honor i autorytet
- PKW policzyła głosy w wyborach europejskich. Anna Zalewska odchodzi z MEN
- O wyborze Anny Zalewskiej do PE przesądziło miejsce na liście oraz mobilizacja elektoratu
- NIK miażdży reformę Zalewskiej. Bruksela to ucieczka, a nie nagroda
- Co zostanie po Zalewskiej? Wędrujący nauczyciele…
- Uczniowie uczą się nie tego, co powinni. Tak MEN zafundowało nam horror!
- Uczniowie z tzw. podwójnego rocznika spisani na straty?
- Kopiuj-wklej resortu
- Już we wrześniu może brakować nauczycieli
- Nauczyciel Roku 2018: Wierzę, że warto „robić swoje”. A nawet trzeba
- Chcemy szkoły jak w Finlandii?
- NIK pokazuje, że po reformie szkoły działają gorzej, niż działały
- Przemoc szkolna. Najgorsza jest bezradność
- Bliżej prawa – Zdrowotny z pełnego etatu
- Bliżej prawa – Przeniesienie i uzupełnienie etatu
- Dialog motywujący w szkole – jak „mówić zmianą”?
- Opinie: Przeżyliśmy różne reformy, ale takiej sytuacji jak teraz jeszcze nie było
- Idea krwiodawstwa – dlaczego warto o tym mówić w szkole?
- Bezpieczeństwo w szkole – jak to się robi w Toruniu
- Awans zawodowy: Awansowe grzechy główne
- Pytaj o dowody: (Bez)problemowo?
- Prawie 24 mln euro w III edycji programu „Edukacja”. Kto może skorzystać?