Reforma, jaka jest, każdy widzi. Na własnej skórze testują „dobrą zmianę” siódmoklasiści i ósmoklasiści. Dzieci ze szkolnych zerówek tłoczące się w jednym budynku z nastolatkami. Uczniowie czekający na wędrujących od szkoły do szkoły nauczycieli. Bo z powodu tego „wędrowania” powstają wielogodzinne okienka w planie lekcji i nie da się ułożyć zajęć w sensowny sposób. Rzekomą poprawę w oświacie zdążyli już odczuć młodzi ludzie uczestniczący w naborze do szkół średnich, którzy dowiadują się, że w placówkach brakuje miejsc dla tzw. podwójnego rocznika.
Reforma jaka jest, każdy widzi. Każdy uczeń, każdy nauczyciel. Wielu nauczycieli wygaszanych gimnazjów właśnie żegna się ze szkołą. Dosłownie… Ale także pedagodzy z innych typów szkół otrzymali w ostatnich dniach maja wypowiedzenia. Wielu traci pełny etat, część z nich zasilą armię wędrujących nauczycieli. W ciągu ostatnich trzech lat wędrujących przybyło o 55 proc. i wciąż przybywa. Gdy jedni nauczyciele otrzymują wypowiedzenia, inni sami rozważają odejście ze szkoły. Mają dość zmian kończących się trzęsieniem ziemi. Mają także dość poniewierania, szczucia, obrażania, nie chcą słuchać, że są terrorystami, sprawcami alarmów bombowych, że destabilizują państwo.
(…)
Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny
Cały komentarz – tylko w Głosie nr 22 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 22/2019:
- Felieton: Honor i autorytet
- PKW policzyła głosy w wyborach europejskich. Anna Zalewska odchodzi z MEN
- O wyborze Anny Zalewskiej do PE przesądziło miejsce na liście oraz mobilizacja elektoratu
- NIK miażdży reformę Zalewskiej. Bruksela to ucieczka, a nie nagroda
- Co zostanie po Zalewskiej? Wędrujący nauczyciele…
- Uczniowie uczą się nie tego, co powinni. Tak MEN zafundowało nam horror!
- Uczniowie z tzw. podwójnego rocznika spisani na straty?
- Kopiuj-wklej resortu
- My, samorządowcy, tracimy już cierpliwość
- Już we wrześniu może brakować nauczycieli
- Nauczyciel Roku 2018: Wierzę, że warto „robić swoje”. A nawet trzeba
- Chcemy szkoły jak w Finlandii?
- NIK pokazuje, że po reformie szkoły działają gorzej, niż działały
- Przemoc szkolna. Najgorsza jest bezradność
- Bliżej prawa – Zdrowotny z pełnego etatu
- Bliżej prawa – Przeniesienie i uzupełnienie etatu
- Dialog motywujący w szkole – jak „mówić zmianą”?
- Opinie: Przeżyliśmy różne reformy, ale takiej sytuacji jak teraz jeszcze nie było
- Idea krwiodawstwa – dlaczego warto o tym mówić w szkole?
- Bezpieczeństwo w szkole – jak to się robi w Toruniu
- Awans zawodowy: Awansowe grzechy główne
- Pytaj o dowody: (Bez)problemowo?
- Prawie 24 mln euro w III edycji programu „Edukacja”. Kto może skorzystać?