Współcześnie nauczycielki i nauczyciele chętnie korzystają z metody pracy projektowej oraz prowadzą nauczanie na podstawie analizowania i rozwiązywania problemów przez uczniów. Jak to robić efektywnie?
W poprzednim odcinku serii przedstawiłem pożyteczne dla edukacji fakty, jakie kryją się za mylnymi i pozbawionymi poparcia w dowodach przekonaniami dotyczącymi tzw. piramidy Dale’a (rzekomo zapamiętujemy tylko 10 proc. z lektury, ale aż 90 proc. z praktycznych działań). To samo pokazałem w odniesieniu do stylów uczenia się (m.in. przekonanie, że niektóre dzieci, tzw. kinestetycy, uczą się wszystkiego najlepiej w ruchu i poprzez ruch). W tym odcinku będę kontynuował analizę wybranych metod nauczania. Skoncentruję się na analizie, czy zawsze to, co uznane za nieskuteczne, takie jest, oraz czy to, co oceniane jako najbardziej pożyteczne, zawsze spełnia pokładane nadzieje.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – tylko w Głosie nr 22 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 22/2019:
- Pełnym Głosem: Siła jest w nas
- Felieton: Honor i autorytet
- PKW policzyła głosy w wyborach europejskich. Anna Zalewska odchodzi z MEN
- O wyborze Anny Zalewskiej do PE przesądziło miejsce na liście oraz mobilizacja elektoratu
- NIK miażdży reformę Zalewskiej. Bruksela to ucieczka, a nie nagroda
- Co zostanie po Zalewskiej? Wędrujący nauczyciele…
- Uczniowie uczą się nie tego, co powinni. Tak MEN zafundowało nam horror!
- Uczniowie z tzw. podwójnego rocznika spisani na straty?
- Kopiuj-wklej resortu
- My, samorządowcy, tracimy już cierpliwość
- Już we wrześniu może brakować nauczycieli
- Nauczyciel Roku 2018: Wierzę, że warto „robić swoje”. A nawet trzeba
- Chcemy szkoły jak w Finlandii?
- NIK pokazuje, że po reformie szkoły działają gorzej, niż działały
- Przemoc szkolna. Najgorsza jest bezradność
- Bliżej prawa – Zdrowotny z pełnego etatu
- Bliżej prawa – Przeniesienie i uzupełnienie etatu
- Dialog motywujący w szkole – jak „mówić zmianą”?
- Opinie: Przeżyliśmy różne reformy, ale takiej sytuacji jak teraz jeszcze nie było
- Idea krwiodawstwa – dlaczego warto o tym mówić w szkole?
- Bezpieczeństwo w szkole – jak to się robi w Toruniu
- Awans zawodowy: Awansowe grzechy główne
- Prawie 24 mln euro w III edycji programu „Edukacja”. Kto może skorzystać?