Pytaj o dowody: (Bez)problemowo?


Współcześnie nauczycielki i nauczyciele chętnie korzystają z metody pracy projektowej oraz prowadzą nauczanie na podstawie analizowania i rozwiązywania problemów przez uczniów. Jak to robić efektywnie?

W poprzednim odcinku  serii przedstawiłem pożyteczne dla edukacji fakty, jakie kryją się za mylnymi i pozbawionymi poparcia w dowodach przekonaniami dotyczącymi tzw. piramidy Dale’a (rzekomo zapamiętujemy tylko 10 proc. z lektury, ale aż 90 proc. z praktycznych działań). To samo pokazałem w odniesieniu do stylów uczenia się (m.in. przekonanie, że niektóre dzieci, tzw. kinestetycy, uczą się wszystkiego najlepiej w ruchu i poprzez ruch). W tym odcinku będę kontynuował analizę wybranych metod nauczania. Skoncentruję się na analizie, czy zawsze to, co uznane za nieskuteczne, takie jest, oraz czy to, co oceniane jako najbardziej pożyteczne, zawsze spełnia pokładane nadzieje.

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej – tylko w Głosie nr 22 i w e-wydaniu



Pozostałe artykuły w numerze 22/2019: