Z Dorotą Łobodą, prezeską fundacji Rodzice Mają Głos oraz przewodniczącą Komisji Edukacji Rady m.st. Warszawy, rozmawia Jarosław Karpiński
NIK nie zostawiła suchej nitki na zamianach w systemie oświaty, które doprowadziły m.in. do likwidacji gimnazjów i wydłużenia nauki w szkołach podstawowych do ośmiu lat. Odczuwa Pani gorzką satysfakcję?
– Nie ma mam żadnej satysfakcji, zwłaszcza że moja córka jest w ósmej klasie. Oczywiście mogę po raz kolejny powiedzieć: „a nie mówiłam”, bo nic mnie w tym raporcie nie zaskoczyło. Od trzech lat alarmowaliśmy, że właśnie takie będą skutki tej reformy. Słyszeliśmy, że jesteśmy nieobiektywni, że jesteśmy totalną opozycją, że posiłkujemy się argumentami czysto politycznymi, a przecież wszystko jest dobrze policzone, szkoły świetnie działają i będzie jeszcze lepiej. Teraz NIK potwierdziła, że to my mieliśmy rację. Ten raport jest bezwzględny. Pokazuje, że szkoły działają gorzej, niż działały, no i że mamy aż trzy poszkodowane grupy, czyli samorządy, nauczycieli i przede wszystkim dzieci.
Nic Pani w tym raporcie nie zaskoczyło, ale może któryś z zarzutów NIK jest dla Pani szczególnie porażający?
– Porażające jest dla mnie m.in. to, że według raportu NIK w co trzeciej szkole warunki się pogorszyły. Nie możemy więc twierdzić, że tylko w pierwszym roku po wdrożeniu reformy mieliśmy do czynienia z chaosem.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 22 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 22/2019:
- Pełnym Głosem: Siła jest w nas
- Felieton: Honor i autorytet
- PKW policzyła głosy w wyborach europejskich. Anna Zalewska odchodzi z MEN
- O wyborze Anny Zalewskiej do PE przesądziło miejsce na liście oraz mobilizacja elektoratu
- NIK miażdży reformę Zalewskiej. Bruksela to ucieczka, a nie nagroda
- Co zostanie po Zalewskiej? Wędrujący nauczyciele…
- Uczniowie uczą się nie tego, co powinni. Tak MEN zafundowało nam horror!
- Uczniowie z tzw. podwójnego rocznika spisani na straty?
- Kopiuj-wklej resortu
- My, samorządowcy, tracimy już cierpliwość
- Już we wrześniu może brakować nauczycieli
- Nauczyciel Roku 2018: Wierzę, że warto „robić swoje”. A nawet trzeba
- Chcemy szkoły jak w Finlandii?
- Przemoc szkolna. Najgorsza jest bezradność
- Bliżej prawa – Zdrowotny z pełnego etatu
- Bliżej prawa – Przeniesienie i uzupełnienie etatu
- Dialog motywujący w szkole – jak „mówić zmianą”?
- Opinie: Przeżyliśmy różne reformy, ale takiej sytuacji jak teraz jeszcze nie było
- Idea krwiodawstwa – dlaczego warto o tym mówić w szkole?
- Bezpieczeństwo w szkole – jak to się robi w Toruniu
- Awans zawodowy: Awansowe grzechy główne
- Pytaj o dowody: (Bez)problemowo?
- Prawie 24 mln euro w III edycji programu „Edukacja”. Kto może skorzystać?