Z dr hab. Barbarą Remberk, konsultantem krajowym ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, kierownikiem Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, rozmawia Jarosław Karpiński
Wśród rozwiązań, które mają w przyszłości zapobiegać tragediom, takim jak w Wawrze, dominują te dotyczące dodatkowych zabezpieczeń w szkołach. Mówi się o bramkach, o skrzynkach, za pośrednictwem których będzie można anonimowo zgłaszać zagrożenia. Prawie w ogóle nie mówi się natomiast o pomocy psychologicznej, o pracy wychowawczej z trudnymi uczniami.
– Problem agresji w szkołach jest poważnym problemem, z którym nie radzą sobie, mówiąc wprost, także lepiej zorganizowane kraje. Całkowicie zgadzam się z tym, że brakuje pomocy psychologicznej. Nie mogę się wypowiadać na temat tego konkretnego przypadku, bo znam go tylko z doniesień medialnych, ale zgadzam się, że wielu uczniom potrzebna jest pomoc psychologiczna i jej nie otrzymują. Problemem jest brak całościowego systemu, procedur radzenia sobie z przemocą szkolną.
Także nauczyciele żalą się, że nie mają narzędzi do walki z agresją w szkołach. Z punktu widzenia szkoły najłatwiej jest zapewnić agresywnemu uczniowi indywidualne nauczanie i sprawca zabójstwa w Wawrze miał taki tok nauki. Ale to nie jest równoznaczne z zakazem wstępu do szkoły. Można też za każdym razem, gdy z uczniem coś się dzieje, wzywać policję.
– Ale to już jest gaszenie pożaru. Jeżeli mamy ucznia, który jest na tyle zdemoralizowany, że zagraża kolegom, to w warunkach szkolnych niewiele można zrobić poza restrykcyjnymi działaniami typu wezwanie policji.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 22 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 22/2019:
- Pełnym Głosem: Siła jest w nas
- Felieton: Honor i autorytet
- PKW policzyła głosy w wyborach europejskich. Anna Zalewska odchodzi z MEN
- O wyborze Anny Zalewskiej do PE przesądziło miejsce na liście oraz mobilizacja elektoratu
- NIK miażdży reformę Zalewskiej. Bruksela to ucieczka, a nie nagroda
- Co zostanie po Zalewskiej? Wędrujący nauczyciele…
- Uczniowie uczą się nie tego, co powinni. Tak MEN zafundowało nam horror!
- Uczniowie z tzw. podwójnego rocznika spisani na straty?
- Kopiuj-wklej resortu
- My, samorządowcy, tracimy już cierpliwość
- Już we wrześniu może brakować nauczycieli
- Nauczyciel Roku 2018: Wierzę, że warto „robić swoje”. A nawet trzeba
- Chcemy szkoły jak w Finlandii?
- NIK pokazuje, że po reformie szkoły działają gorzej, niż działały
- Bliżej prawa – Zdrowotny z pełnego etatu
- Bliżej prawa – Przeniesienie i uzupełnienie etatu
- Dialog motywujący w szkole – jak „mówić zmianą”?
- Opinie: Przeżyliśmy różne reformy, ale takiej sytuacji jak teraz jeszcze nie było
- Idea krwiodawstwa – dlaczego warto o tym mówić w szkole?
- Bezpieczeństwo w szkole – jak to się robi w Toruniu
- Awans zawodowy: Awansowe grzechy główne
- Pytaj o dowody: (Bez)problemowo?
- Prawie 24 mln euro w III edycji programu „Edukacja”. Kto może skorzystać?