Rozmowa z Jolantą Okuniewską, nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie, finalistką Global Teacher Prize 2016, Nominowaną do tytułu Nauczyciel Roku 2013
W dyskusji na temat zmian w systemie edukacji przedstawiciele rządu z minister Zalewską na czele bardzo często przywołują przykład Finlandii jako wzoru, do którego zmierzamy. Wielu nauczycieli zwraca jednak uwagę, że chyba nie wiedzą, o czym mówią. Pani obserwowała fiński system nauczania z bliska.
– Nie czuję się specjalistką, ale faktycznie odwiedziłam fińską szkołę, która znajduje się w okolicach Malagi w Hiszpanii. Tam mieszka i pracuje bardzo duża społeczność fińska, 15 tys. osób. Byłam tam na szkoleniu dla nauczycieli zorganizowanym w ramach Erasmusa. Dotyczyło ono nowoczesnych technologii. Miałam okazję obserwować pracę fińskich nauczycieli, rozmawiać z nimi i spędziłam cały dzień w szkole zorganizowanej dokładnie na wzór fiński i pracującej według fińskich podstaw programowych.
Jak wygląda więc ten fiński system nauczania?
– Tam szkoła podstawowa trwa dziewięć lat. Uczniowie rozpoczynają naukę jako siedmiolatki, tak jak u nas w tej chwili. Nie ma testów, nie ma sprawdzianów. Gdy kończą szkołę podstawową, mają do wyboru dwie ścieżki dalszej nauki. Mogą wybrać szkołę ogólnokształcącą albo zawodową.
(…)
Rozmawiał: Jarosław Karpiński
Więcej – tylko w Głosie nr 22 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 22/2019:
- Pełnym Głosem: Siła jest w nas
- Felieton: Honor i autorytet
- PKW policzyła głosy w wyborach europejskich. Anna Zalewska odchodzi z MEN
- O wyborze Anny Zalewskiej do PE przesądziło miejsce na liście oraz mobilizacja elektoratu
- NIK miażdży reformę Zalewskiej. Bruksela to ucieczka, a nie nagroda
- Co zostanie po Zalewskiej? Wędrujący nauczyciele…
- Uczniowie uczą się nie tego, co powinni. Tak MEN zafundowało nam horror!
- Uczniowie z tzw. podwójnego rocznika spisani na straty?
- Kopiuj-wklej resortu
- My, samorządowcy, tracimy już cierpliwość
- Już we wrześniu może brakować nauczycieli
- Nauczyciel Roku 2018: Wierzę, że warto „robić swoje”. A nawet trzeba
- NIK pokazuje, że po reformie szkoły działają gorzej, niż działały
- Przemoc szkolna. Najgorsza jest bezradność
- Bliżej prawa – Zdrowotny z pełnego etatu
- Bliżej prawa – Przeniesienie i uzupełnienie etatu
- Dialog motywujący w szkole – jak „mówić zmianą”?
- Opinie: Przeżyliśmy różne reformy, ale takiej sytuacji jak teraz jeszcze nie było
- Idea krwiodawstwa – dlaczego warto o tym mówić w szkole?
- Bezpieczeństwo w szkole – jak to się robi w Toruniu
- Awans zawodowy: Awansowe grzechy główne
- Pytaj o dowody: (Bez)problemowo?
- Prawie 24 mln euro w III edycji programu „Edukacja”. Kto może skorzystać?