Czy pytanie o przyczyny katastrofy smoleńskiej lub stosunek do feminizmu i gender padnie już niedługo na maturze? Niewykluczone. Maturzyści, którzy w 2026 r. przystąpią do egzaminu z wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym, będą musieli opanować także materiał z HiT-u
Tak wynika z przedstawionego przez MEiN projektu nowego rozporządzenia w sprawie egzaminu maturalnego. Autorzy tego dokumentu wskazali w nim m.in. zakres wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia
ogólnego dla przedmiotów dodatkowych, z którego przeprowadzany jest egzamin maturalny.
Przyszli maturzyści, którzy jako przedmiot dodatkowy wybiorą WOS, będą musieli na egzaminie wykazać się opanowaniem materiału z historii i teraźniejszości na poziomie podstawowym oraz materiału z wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym.
„W przypadku egzaminu maturalnego z przedmiotu wiedza o społeczeństwie wskazano, że egzamin maturalny z tego przedmiotu obejmuje określony w podstawie programowej kształcenia ogólnego zakres podstawowy dla przedmiotu historia i teraźniejszość oraz zakres rozszerzony dla przedmiotu wiedza o społeczeństwie” – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Według MEiN, „zmiany te są wynikiem nowej koncepcji tych przedmiotów zrealizowanej w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia”.
Chodzi o to, że WOS na poziomie podstawowym został zastąpiony przez HiT. WOS funkcjonował więc będzie jedynie na poziomie rozszerzonym. Jak się jednak okazuje uczeń – przygotowując się do matury – zostanie zobowiązany do opanowania także podstawy programowej z HiT.
Egzamin maturalny z WOS w nowej formule (tj. także z podstawy programowej z HiT) ma obowiązywać w przypadku absolwentów liceów od 2026 r., a technikum – od 2027 r. Przystąpią więc do niego uczniowie, którzy trafią do szkół ponadpodstawowych w 2022 r.
Historia i teraźniejszość od września w szkołach. Czarnek podpisał rozporządzenia
HiT ma wejść do szkół ponadpodstawowych już od 1 września 2022 r. i zastąpi WOS na poziomie podstawowym. Przedmiot będzie wprowadzany sukcesywnie, tj. w roku szkolnym 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia. W kolejnych latach zmiana obejmie kolejne klasy. Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą.
Wymiar godzin zajęć przedmiotu historia i teraźniejszość będzie wynosił:
* liceum ogólnokształcące – klasa I – 2 godziny, klasa II – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
* technikum – klasa I – 1 godzina, klasa II – 1 godzina, klasa III – 1 godzina (łącznie 3 godziny),
* branżowa szkoła I stopnia – klasa I – 1 godzina
List otwarty nauczycieli w obronie przedmiotu wiedza o społeczeństwie
Wymiar godzin historii w zakresie podstawowym z obecnych 8 zostanie zmniejszony do 7 godzin (w cyklu kształcenia). Lekcje historii w ostatniej klasie liceum ogólnokształcącego i technikum będą realizowane do końca pierwszego semestru. Wymiar godzin przedmiotów: historia oraz wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym nie ulegnie zmianie w stosunku do stanu obecnego i będzie wynosić odpowiednio: 6 h (historia) i 8 h (wiedza o społeczeństwie) w cyklu kształcenia.
Debata w Sejmie na temat HiT. „Nowy przedmiot wywoła bardzo silny ruch przeciw historii”
Kwalifikacje do nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość posiadają nauczyciele, którzy mają kwalifikacje do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie. Podręczniki do tego przedmiotu dopiero zostaną opracowane.
Jak już pisaliśmy w “Głosie”, podstawa do HiT jest mocno zideologizowana. Koncepcja rozdziału Kościoła od państwa jest przejawem “komunistycznej polityki”, a intelektualną inspiracją “rewolucji seksualnej” w latach 60. był neomarksizm – tego mają dowiedzieć się uczniowie podczas zajęć z tego przedmiotu. W podstawie programowej znajdą się też tematy dotyczące “prześladowań religijnych” na świecie na przykładzie chrześcijan, “kontrowersji ideologicznych na forum instytucji unijnych” oraz “politycznego znaczenia 2005 roku w Polsce” (to wtedy PiS po raz pierwszy przejął w Polsce władzę).
Nauczycieli czekają też spore zmiany na lekcjach historii, bo podstawa do tego przedmiotu również została silnie zideologizowana. Ministerstwo niemal całkowicie zmieniło fragment podstawy dotyczący celów edukacji historycznej. Z dokumentu możemy się dowiedzieć, że celem będzie teraz “poznawanie prawdy o przeszłości Polski oraz świata” oraz “pozyskanie wiedzy o przeszłości swojego kraju oraz kręgu cywilizacyjnego, do którego od ponad tysiąca lat należy Polska”.
(PS, GN)