Jak rozpoznać, czy dziecko doświadcza strachu lub lęku? Jest to szczególnie ważne w relacji z dziećmi, które często same jeszcze nie potrafią do końca rozpoznawać swoich emocji i nie zawsze powiedzą nam, że się boją
W poprzednim odcinku cyklu przyglądaliśmy się funkcjom strachu i lęku, różnicom między nimi oraz tzw. lękom rozwojowym – czyli temu, czego często w naturalny sposób boją się dzieci na różnych etapach dzieciństwa („Dziecięce strachy i lęki”, GN nr 42 z 16 października br.). W tym odcinku zwrócimy uwagę na to, jak rozpoznać u dziecka symptomy lęku i jak wspierać dzieci w radzeniu sobie z lękami rozwojowymi.
Czy to już lęk?
Jak rozpoznać, czy dziecko doświadcza strachu lub lęku? Warto zwrócić uwagę na trzy zasadnicze obszary symptomów:
1) poznawcze – dziecko doświadcza myśli (często uporczywych i nawracających) o lękowej treści – mogą one uzewnętrzniać się w postaci wypowiedzi (stwierdzeń lub pytań, np. „Nie chcę tam iść, tam jest strasznie”, „Czy jak mama wyjdzie, to wróci?”), ale także w zabawach i rysunkach dziecka („W co się bawisz? W dziewczynkę, której umarli rodzice”);
2) behawioralne – dziecko manifestuje emocję lęku m.in. przez płacz, unikanie, wycofywanie się z sytuacji, zamieranie w bezruchu, sztywną postawę ciała, kurczowe uchwycenie się opiekuna (lub „talizmanu”, np. ukochanego misia), drżenie, nadpobudliwość ruchową (np. chodzenie tam i z powrotem, wiercenie się) lub czynności samoukajające (ssanie kciuka, obgryzanie paznokci);
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Więcej – Głos Nauczycielski nr 43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 43/2019:
- Nauczyciele z TON. Przetrwaliśmy dzięki nim
- Metoda „na głupiego”
- ZNP chce rozmów z MEN o wynagrodzeniach i czasie pracy. Dość pracy za darmo
- Wybory. Jak poszło kandydującym nauczycielom? Kogo zobaczymy w Sejmie?
- „Strajkowałam razem z innymi nauczycielami. Postulaty oświatowe są mi bliskie. Będę bronić oświaty”
- Dziejową misję wypełnimy. W październiku 1939 r. powstała Tajna Organizacja Nauczycielska
- Nauczyciele TON uczczeni podczas uroczystości w Łodzi. W czasach konspiracji
- Obywatelska inicjatywa dotycząca wynagrodzeń nauczycieli. Co dalej? „Odmrozić” projekt
- Nasza Tablica. Nauczycielu, poznaj swoje prawa
- Należy w sobie znaleźć odwagę i siłę oraz mieć poczucie godności Jest nadzieja!
- Nowy ogólnopolski projekt edukacyjny dla szkół, przedszkoli i placówek. Eko-Szkoła: bądź eko, przyłącz się!
- Trzeba uświadamiać. „Uczniowie zagrzewają mnie do działania, mówią, że imponuje im moje zaangażowanie”
- Sejm. Burza wokół edukacji seksualnej Będą karać? Za co?
- Procedura awansowa po zmianach od 1 września br. Jak zostać mianowanym?
- Kadry w oświacie. Wszystko o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym Zanim przejdziesz na emeryturę
- Zarobki i praca w czasie korzystania z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Zawieszenie kompensówki
- Bliżej prawa. Uprawnieni do korzystania z funduszu
- Mów „językiem żyrafy”. Empatyczna komunikacja od przedszkola. Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga