Tak jestem zawalony robotą, że nie zdążyłem w pracy zgłupieć. Widowiskowo, żeby dyrekcja nie miała wątpliwości. Uświadomiłem sobie, jak wielki błąd popełniłem, gdy szefowa wezwała mnie do gabinetu i obdarzyła nową funkcją. Roboty od groma, pieniędzy zero, czyli w szkole norma. Ale dlaczego akurat ja?
W długiej rozmowie dowiedziałem się, że w liceum, podobnie jak w całym kraju, mądrych zostało niewielu. Większość do niczego się nie nadaje, z wyjątkiem wyciągania ręki po 500+ i inne dary władzy. Nie nadają się, wszystko psują, strach im cokolwiek powierzyć. Mądrzy muszą szkoły i ojczyzny pilnować, czuwać, poprawiać, inaczej wszyscy zginiemy. Dlatego po głębokim przemyśleniu sprawy szefowa powierza mi tę funkcje, bo nie ma komu.
No cóż, moja wina. Kolega – prawdziwy tytan intelektu – pierwszy przewidział, co tu się święci. Jak tylko stuknęła mu czterdziestka, zaczął prawić dyrdymały i narzekać na fatalną kondycję psychiczną. Regularnie mylił miejsca dyżuru, więc jak miał być na parterze, to szedł na boisko, a jak na boisku, to maszerował na trzecie piętro. Dyrekcja uznała, że zgłupiał. Tak to już jest z facetami po czterdziestce – brzuch im rośnie, a rozum maleje. W ślad za nim poszło natychmiast dwóch innych, którzy do tej pory znani byli z błyskotliwego poczucia humoru, ciętej riposty oraz pięknej polszczyzny. Teraz zaczęli gustować w prymitywnym dowcipie, jąkali się przy co drugim słowie, za to rechotali bez opamiętania i jak na zawołanie. Przekonali szefową, że rozum im wyparował.
(…)
Dariusz Chętkowski
Więcej – Głos Nauczycielski nr 43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 43/2019:
- Nauczyciele z TON. Przetrwaliśmy dzięki nim
- ZNP chce rozmów z MEN o wynagrodzeniach i czasie pracy. Dość pracy za darmo
- Wybory. Jak poszło kandydującym nauczycielom? Kogo zobaczymy w Sejmie?
- „Strajkowałam razem z innymi nauczycielami. Postulaty oświatowe są mi bliskie. Będę bronić oświaty”
- Dziejową misję wypełnimy. W październiku 1939 r. powstała Tajna Organizacja Nauczycielska
- Nauczyciele TON uczczeni podczas uroczystości w Łodzi. W czasach konspiracji
- Obywatelska inicjatywa dotycząca wynagrodzeń nauczycieli. Co dalej? „Odmrozić” projekt
- Nasza Tablica. Nauczycielu, poznaj swoje prawa
- Należy w sobie znaleźć odwagę i siłę oraz mieć poczucie godności Jest nadzieja!
- Nowy ogólnopolski projekt edukacyjny dla szkół, przedszkoli i placówek. Eko-Szkoła: bądź eko, przyłącz się!
- Trzeba uświadamiać. „Uczniowie zagrzewają mnie do działania, mówią, że imponuje im moje zaangażowanie”
- Sejm. Burza wokół edukacji seksualnej Będą karać? Za co?
- Normalne czy niepokojące? W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Procedura awansowa po zmianach od 1 września br. Jak zostać mianowanym?
- Kadry w oświacie. Wszystko o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym Zanim przejdziesz na emeryturę
- Zarobki i praca w czasie korzystania z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Zawieszenie kompensówki
- Bliżej prawa. Uprawnieni do korzystania z funduszu
- Mów „językiem żyrafy”. Empatyczna komunikacja od przedszkola. Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga