Procedura awansowa po zmianach od 1 września br. Jak zostać mianowanym?


Część IV. Najkorzystniej będzie, jeśli opracujesz sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w formie korespondującej z planem rozwoju – jeśli plan opracowałeś w tabeli, tak przygotuj sprawozdanie.

W poprzednim odcinku cyklu zwróciłam uwagę, że żadne przepisy nie określają formy sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego (GN nr 42 z 16 października br.). Niektórzy nauczyciele opracowują sprawozdanie w tabeli (podobnie jak plan rozwoju zawodowego), inni wolą opis. Ponieważ jednak większość wybiera formę tabelaryczną, na niej właśnie się skupimy.

Przypominam raz jeszcze, że sprawozdanie z realizacji planu rozwoju piszemy według wymagań niezbędnych (§ 7 ust. 2 rozporządzenia*). Zanim więc przystąpisz do pracy, musisz rozważyć, czy wszystkie zadania zostały zrealizowane (a jeśli nie, to dlaczego?) i czy realizowałem/realizowałam jakieś zadania, których nie było w planie rozwoju zawodowego?

Przystąp do przedstawienia wykonanych zadań. Pamiętaj, że sprawozdanie powinno być dość szczegółowe! W tym miejscu warto przypomnieć, że kolumna w tabeli „Sposób dokumentowania” czy „Dowody realizacji” w zasadzie jest zbędna (żadne załączniki nie będą potrzebne do dokumentacji!), chyba że dyrektor zalecił taką konstrukcję planu rozwoju, a w konsekwencji –także sprawozdania z jego realizacji. Także kolumna „Efekty podjętych działań” budzi wiele dyskusji, uważam jednak, że bez względu na przepisy sprawozdanie z realizacji planu powinno – niejako z definicji – zawierać efekty. Jeśli ostatnią kolumnę zatytułujemy „Uwagi”, będzie to wystarczające i najbardziej celowe (może ona pozostać pusta, jeśli nie zajdzie potrzeba umieszczenia adnotacji na temat ujętych opracowaniu zadań).

(…)

Beata Rechnio-Kołodziej

Ekspert z listy MEN

Więcej – Głos Nauczycielski nr 43  (e-wydanie)





Pozostałe artykuły w numerze 43/2019: