Część IV. Najkorzystniej będzie, jeśli opracujesz sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w formie korespondującej z planem rozwoju – jeśli plan opracowałeś w tabeli, tak przygotuj sprawozdanie.
W poprzednim odcinku cyklu zwróciłam uwagę, że żadne przepisy nie określają formy sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego (GN nr 42 z 16 października br.). Niektórzy nauczyciele opracowują sprawozdanie w tabeli (podobnie jak plan rozwoju zawodowego), inni wolą opis. Ponieważ jednak większość wybiera formę tabelaryczną, na niej właśnie się skupimy.
Przypominam raz jeszcze, że sprawozdanie z realizacji planu rozwoju piszemy według wymagań niezbędnych (§ 7 ust. 2 rozporządzenia*). Zanim więc przystąpisz do pracy, musisz rozważyć, czy wszystkie zadania zostały zrealizowane (a jeśli nie, to dlaczego?) i czy realizowałem/realizowałam jakieś zadania, których nie było w planie rozwoju zawodowego?
Przystąp do przedstawienia wykonanych zadań. Pamiętaj, że sprawozdanie powinno być dość szczegółowe! W tym miejscu warto przypomnieć, że kolumna w tabeli „Sposób dokumentowania” czy „Dowody realizacji” w zasadzie jest zbędna (żadne załączniki nie będą potrzebne do dokumentacji!), chyba że dyrektor zalecił taką konstrukcję planu rozwoju, a w konsekwencji –także sprawozdania z jego realizacji. Także kolumna „Efekty podjętych działań” budzi wiele dyskusji, uważam jednak, że bez względu na przepisy sprawozdanie z realizacji planu powinno – niejako z definicji – zawierać efekty. Jeśli ostatnią kolumnę zatytułujemy „Uwagi”, będzie to wystarczające i najbardziej celowe (może ona pozostać pusta, jeśli nie zajdzie potrzeba umieszczenia adnotacji na temat ujętych opracowaniu zadań).
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Więcej – Głos Nauczycielski nr 43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 43/2019:
- Nauczyciele z TON. Przetrwaliśmy dzięki nim
- Metoda „na głupiego”
- ZNP chce rozmów z MEN o wynagrodzeniach i czasie pracy. Dość pracy za darmo
- Wybory. Jak poszło kandydującym nauczycielom? Kogo zobaczymy w Sejmie?
- „Strajkowałam razem z innymi nauczycielami. Postulaty oświatowe są mi bliskie. Będę bronić oświaty”
- Dziejową misję wypełnimy. W październiku 1939 r. powstała Tajna Organizacja Nauczycielska
- Nauczyciele TON uczczeni podczas uroczystości w Łodzi. W czasach konspiracji
- Obywatelska inicjatywa dotycząca wynagrodzeń nauczycieli. Co dalej? „Odmrozić” projekt
- Nasza Tablica. Nauczycielu, poznaj swoje prawa
- Należy w sobie znaleźć odwagę i siłę oraz mieć poczucie godności Jest nadzieja!
- Nowy ogólnopolski projekt edukacyjny dla szkół, przedszkoli i placówek. Eko-Szkoła: bądź eko, przyłącz się!
- Trzeba uświadamiać. „Uczniowie zagrzewają mnie do działania, mówią, że imponuje im moje zaangażowanie”
- Sejm. Burza wokół edukacji seksualnej Będą karać? Za co?
- Normalne czy niepokojące? W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Kadry w oświacie. Wszystko o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym Zanim przejdziesz na emeryturę
- Zarobki i praca w czasie korzystania z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Zawieszenie kompensówki
- Bliżej prawa. Uprawnieni do korzystania z funduszu
- Mów „językiem żyrafy”. Empatyczna komunikacja od przedszkola. Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga