Mów „językiem żyrafy”. Empatyczna komunikacja od przedszkola. Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga


Stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania w szkole/przedszkolu, podmiotowe traktowanie siebie i drugiego człowieka, słuchanie i rozumienie, bycie usłyszanym i zrozumianym… Czy to jest możliwe?

Jak wychowywać dziecko w dzisiejszym zabieganym świecie, by wyrosło na mądrego, odpowiedzialnego, pewnego siebie człowieka, potrafiącego walczyć z zagrożeniami współczesnego świata i umiejącego odnaleźć wartości? Człowieka, który będzie znał swoją wartość, ale będzie też pełen empatii dla innych? Odpowiedzi na te pytania daje nam Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga (Nonviolent Communication).

Porozumienie bez Przemocy (PbP) uczy nas świadomości własnych potrzeb i potrzeb innych, umiejętności uważnego słuchania siebie i innych, pomaga odkryć głębię i siłę empatii. PbP nie jest metodą komunikacji, ale raczej filozofią, podejściem do życia, które pomaga w zobaczeniu tego, co wspólne, tego, że za wszystkimi naszymi działaniami stoi próba zaspokojenia jakiejś ważnej w danym momencie potrzeby. PbP to również praktyczny zestaw umiejętności i narzędzi, które pomagają w codziennym życiu rodzinnym i społecznym. Technicznie jest to proste, ale wiele zmienia (por. Elżbieta Więcław, 2019).

(…)

Joanna Fisior

Więcej – Głos Nauczycielski nr 43  (e-wydanie)





Pozostałe artykuły w numerze 43/2019: