Kadry w oświacie. Wszystko o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym Zanim przejdziesz na emeryturę


Świadczeniem będącym pewnego rodzaju rekompensatą za utratę prawa do wcześniejszej emerytury jest nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto może z niego skorzystać i na jakich warunkach?

Pani Karolina jest nauczycielką języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Po wszystkich zawirowaniach w oświacie uznała, że jest „wypalona” i postanowiła skorzystać z możliwości przejścia na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Posiada staż pracy nauczycielskiej wynoszący 35 lat. Natomiast 55 lat ukończyła 15 października 2019 r. Czy po osiągnięciu odpowiedniego wieku będzie mogła rozwiązać stosunek pracy z wypowiedzeniem i złożyć w ZUS wniosek o ustalenie prawa i wysokości nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego?

W trakcie roku szkolnego stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym w placówce feryjnej może być rozwiązany wyłącznie w drodze porozumienia stron, czyli za zgodą pracodawcy. W przypadku braku takiej zgody pani Karolina będzie mogła wypowiedzieć stosunek pracy dopiero w maju 2020 r., który po upływie trzech miesięcy, czyli 31 sierpnia 2020 r.. ulegnie rozwiązaniu. Następnie pani Karolina będzie mogła złożyć wniosek o przyznanie prawa do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

  • Uprawnieni…

Jednym z warunków uzyskania prawa do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego jest miejsce zatrudnienia (piszemy o tym także na s. II – przyp. red.). O przyznanie kompensówki mogą więc ubiegać się nauczyciele, wychowawcy lub inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w następujących placówkach:

>> publicznych i niepublicznych przedszkolach;

>> szkołach publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych;

>> publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego;

>> młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;

>> młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;

> specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;

>> specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania;

>> ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo w stopniu głębokim udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku: rocznego przygotowania przedszkolnego (w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej), obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

>> placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

(…)

Joanna Skrobisz

Więcej – Głos Nauczycielski nr 43  (e-wydanie)





Pozostałe artykuły w numerze 43/2019: