Z Katarzyną Kretkowską, nauczycielką, członkinią ZNP i posłanką wybraną w Poznaniu z listy SLD-Lewica, rozmawia Jarosław Karpiński
Gratuluję mandatu. Czy dzięki Pani i innym posłom nauczycielom jest szansa na to, żeby tematyka edukacyjna, problemy nauczycieli głośniej wybrzmiały w Sejmie nowej kadencji?
– Nie mogę się wypowiadać za innych, nie mam wiedzy, ilu nauczycieli dostało się do parlamentu, ale jeśli chodzi o mnie, to na pewno będę dużo miejsca w swojej pracy poświęcała edukacji. Jestem związana z edukacją od samego początku mojej drogi zawodowej i społecznej. Ta tematyka jest mi bliska od 40 lat.
Jestem absolwentką filologii angielskiej. W latach 80. pracowałam w Instytucie Filologii Angielskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, uczyłam historii kultury i stosunków społeczno-politycznych w krajach anglosaskich. Zwracałam już wtedy uwagę na istotne różnice w systemach edukacyjnych w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i w innych krajach. Na początku lat 90. razem z grupą rodziców zakładałam w Poznaniu jedną z pierwszych podstawowych szkół społecznych. Przez kilka lat ją prowadziłam. Szkoła została rozbudowana i do dzisiaj prężnie funkcjonuje. Potem zostałam radną miasta i zastępczynią prezydenta Poznania. Zajmowałam się oświatą i jako zastępczyni prezydenta, i jako członkini, a następnie przewodnicząca komisji oświaty Rady Miasta. Wydaje mi się, że wiele dla miejskiej oświaty zrobiłam.
Pracowałam też w Wielkopolskim Banku Kredytowym jako główny specjalista ds. środków unijnych. Ale wróciłam do nauczania i cały czas wykonuję zawód nauczyciela, na przemian akademickiego i szkolnego. Wykładałam na dwóch poznańskich uczelniach, uczyłam w gimnazjum, a potem w liceum publicznym. Przez ostatnie trzy lata uczyłam w Zespole Szkół Handlowych w Poznaniu. Strajkowałam w kwietniu razem z innymi nauczycielami. Postulaty oświatowe są więc stale obecne w mojej pracy.
(…)
Więcej – Głos Nauczycielski nr 43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 43/2019:
- Nauczyciele z TON. Przetrwaliśmy dzięki nim
- Metoda „na głupiego”
- ZNP chce rozmów z MEN o wynagrodzeniach i czasie pracy. Dość pracy za darmo
- Wybory. Jak poszło kandydującym nauczycielom? Kogo zobaczymy w Sejmie?
- Dziejową misję wypełnimy. W październiku 1939 r. powstała Tajna Organizacja Nauczycielska
- Nauczyciele TON uczczeni podczas uroczystości w Łodzi. W czasach konspiracji
- Obywatelska inicjatywa dotycząca wynagrodzeń nauczycieli. Co dalej? „Odmrozić” projekt
- Nasza Tablica. Nauczycielu, poznaj swoje prawa
- Należy w sobie znaleźć odwagę i siłę oraz mieć poczucie godności Jest nadzieja!
- Nowy ogólnopolski projekt edukacyjny dla szkół, przedszkoli i placówek. Eko-Szkoła: bądź eko, przyłącz się!
- Trzeba uświadamiać. „Uczniowie zagrzewają mnie do działania, mówią, że imponuje im moje zaangażowanie”
- Sejm. Burza wokół edukacji seksualnej Będą karać? Za co?
- Normalne czy niepokojące? W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Procedura awansowa po zmianach od 1 września br. Jak zostać mianowanym?
- Kadry w oświacie. Wszystko o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym Zanim przejdziesz na emeryturę
- Zarobki i praca w czasie korzystania z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Zawieszenie kompensówki
- Bliżej prawa. Uprawnieni do korzystania z funduszu
- Mów „językiem żyrafy”. Empatyczna komunikacja od przedszkola. Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga