Nauczyciel nie powinien pracować za darmo – uważa ZNP, który chce uświadomić rodzicom, a także nauczycielom, ile rzeczy w szkole organizowanych jest bez wynagrodzenia. Związek chce na ten temat rozmawiać z MEN.
Prezydium ZG ZNP przyjęło 15 października br. uchwałę w sprawie przeprowadzenia ogólnopolskiej akcji informacyjnej w ramach Ogólnopolskiej Akcji Protestacyjnej Pracowników Oświaty.
Celem akcji jest upowszechnienie wiedzy o warunkach pracy nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych, ponieważ – jak podkreśla Związek Nauczycielstwa Polskiego – wiele rzeczy nauczyciele wykonują w szkole od lat zwyczajowo i za darmo, chociaż nie należą one do ich obowiązków.
Akcja informacyjna ZNP skierowana jest do rodziców uczniów i nauczycieli. Do rodziców uczniów pod hasłem „Zobaczcie, jak wiele robimy za niewielkie pieniądze” oraz do samych nauczycieli i pracowników oświaty – „Poznaj swoje prawa!”.
„Informujemy rodziców, że dotychczas nauczyciele wykonywali w ramach swojej pracy wiele dodatkowych czynności, choć nie należą one do ich obowiązków. Oprócz tego
finansują wiele pomocy naukowych
z własnych pieniędzy. A nauczycielskie zarobki nadal pozostają na niskim poziomie: w styczniu 2020 r. pensja minimalna nauczyciela (2450 zł brutto) będzie niższa od płacy minimalnej (2600 zł). Dlatego nauczyciele chcą teraz pokazać, jak wiele robią za niewielkie pieniądze” – czytamy w komunikacie ZNP.
Warto tu przypomnieć o akcji Anny Sosny, nauczycielki języka angielskiego z Częstochowy i Nauczyciela Roku 2011, która policzyła w 2017 r., że w ciągu roku szkolnego zasiliła swoje miejsce pracy kwotą 4671,74 zł. Informacją na ten temat nauczycielka podzieliła się na swoim profilu facebookowym. W rozliczeniu uwzględniła organizację różnego rodzaju gier, książki, nagrody dla uczniów, artykuły papiernicze, dekoracje do sali, tusze do drukarki, różnorodne materiały, z których przygotowywała pomoce dydaktyczne, szkolenia oraz inne narzędzia potrzebne w pracy.
(…)
Piotr Skura
Więcej – Głos Nauczycielski nr 43 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 43/2019:
- Nauczyciele z TON. Przetrwaliśmy dzięki nim
- Metoda „na głupiego”
- Wybory. Jak poszło kandydującym nauczycielom? Kogo zobaczymy w Sejmie?
- „Strajkowałam razem z innymi nauczycielami. Postulaty oświatowe są mi bliskie. Będę bronić oświaty”
- Dziejową misję wypełnimy. W październiku 1939 r. powstała Tajna Organizacja Nauczycielska
- Nauczyciele TON uczczeni podczas uroczystości w Łodzi. W czasach konspiracji
- Obywatelska inicjatywa dotycząca wynagrodzeń nauczycieli. Co dalej? „Odmrozić” projekt
- Nasza Tablica. Nauczycielu, poznaj swoje prawa
- Należy w sobie znaleźć odwagę i siłę oraz mieć poczucie godności Jest nadzieja!
- Nowy ogólnopolski projekt edukacyjny dla szkół, przedszkoli i placówek. Eko-Szkoła: bądź eko, przyłącz się!
- Trzeba uświadamiać. „Uczniowie zagrzewają mnie do działania, mówią, że imponuje im moje zaangażowanie”
- Sejm. Burza wokół edukacji seksualnej Będą karać? Za co?
- Normalne czy niepokojące? W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Procedura awansowa po zmianach od 1 września br. Jak zostać mianowanym?
- Kadry w oświacie. Wszystko o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym Zanim przejdziesz na emeryturę
- Zarobki i praca w czasie korzystania z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Zawieszenie kompensówki
- Bliżej prawa. Uprawnieni do korzystania z funduszu
- Mów „językiem żyrafy”. Empatyczna komunikacja od przedszkola. Porozumienie bez Przemocy Marshalla Rosenberga