ABC efektywnej nauki. Co sprzyja skutecznemu uczeniu się – warunki w szkole i w domu (część XII)


Niedoceniane, ważne Dla efektywnego uczenia się człowieka w każdym wieku duże znaczenie mają warunki i styl życia. W przypadku dzieci i młodzieży szkolnej odpowiedzialność za kreowanie tych warunków spoczywa przede wszystkim na dorosłych

W poprzednich odcinkach cyklu poświęconego efektywnemu uczeniu się przyglądaliśmy się najważniejszym zasadom i metodom skutecznej samodzielnej nauki, a także kluczowemu znaczeniu zdrowego snu dla tego procesu. Teraz przyjrzyjmy się innym czynnikom zewnętrznym, które mają istotne znaczenie dla rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży oraz ich osiągnięć szkolnych.

Cały ten stres
Wyniki badań naukowych są jednoznaczne: stres szkodzi naszemu mózgowi, utrudnia nam uczenie się i szerzej – funkcjonowanie poznawcze. Powoduje wydzielanie się w naszym organizmie hormonów, które mają niekorzystny wpływ na komórki nerwowe w mózgu, mogąc prowadzić nawet do ich obumierania. Zaobserwowano to zwłaszcza w hipokampie, czyli strukturze mającej kluczowe znaczenie dla naszej pamięci i uczenia się. Te szkodliwe efekty wywołuje zwłaszcza stres przewlekły (np. gdy dziecko doświadcza przedłużającego się braku poczucia bezpieczeństwa, przemocy), ale niekorzystny jest także jednorazowy, ostry stres.



(…)

 

Magdalena Goetz
psycholożka

 

Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2019: