Część III. W tym poradniku zwracam się do nauczycieli, którzy we wrześniu rozpoczęli staż na kontraktowego. Jeśli jesteś opiekunem stażu lub chcesz pomóc młodemu nauczycielowi, przekaż ten artykuł zainteresowanym
W poprzednim odcinku przedstawiłam przykładowy kontrakt normujący współpracę między nauczycielem stażystą a opiekunem stażu (nie jest obowiązkowy, ale bywa pomocny). Zaprezentowałam także przepisy Karty Nauczyciela, które dotyczą awansu zawodowego oraz wymieniłam wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego (§ 6 ust. 2 rozporządzenia awansowego*).
Oto ściągawka, która podpowie, jakie zadania możesz uwzględnić w planie rozwoju zawodowego w związku z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu:
1) znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż:
>> zapoznanie się z dokumentami szkolnymi: statut szkoły, ZWO, szkolny program wychowawczo-profilaktyczny, szkolny zestaw programów nauczania, plan rozwoju szkoły, regulaminy i inne dokumenty obowiązujące w danej szkole (placówce);
>> poznanie pracy szkolnej biblioteki, świetlicy;
>> poznanie oferty zajęć pozalekcyjnych;
>> praca w komisjach problemowych i powoływanych przez dyrektora zespołach zadaniowych;
>> praca w zespołach przedmiotowych;
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Cały tekst – GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2020:
- Pełnym głosem. Kto powie: Nie odchodźcie?
- Felieton. Zamknij się!
- Koronawirus. Nauczyciele masowo odchodzą ze szkół. Martwią się o zdrowie swoje i swoich bliskich
- Prawie 0,5 mld zł oszczędzą na nauczycielach! ZNP o projekcie ustawy okołobudżetowej: opinia negatywna
- Płaca minimalna w 2021 r. wyniesie 2,8 tys. zł brutto; stawka godzinowa – 18,30 zł
- Mamy obecnie jakiś taki dziwny zwyczaj, że specjalistów o nic nie pytamy
- Źle się dzieje. Oświata traci wykwalifikowanych nauczycieli i pracowników
- Ponad 1 tys. nauczycieli odeszło z pracy na Pomorzu. To mówi samo za siebie…
- Starajmy się budować mosty, wspierać się nawzajem
- Felieton. Jak przywrócić normalność?
- Toruńskie szkoły w czasach koronawirusa
- Moim zdaniem…
- Ten program dotyczy także nauczycieli i pracowników oświaty. Warto się dowiedzieć, na czym polega
- „Pokazać – Przekazać” po raz pierwszy online. Czego nauczyła nas pandemia?
- NIK o kształceniu dzieci cudzoziemców i obywateli polskich powracających do kraju
- W świecie emocji. Rezyliencja i samowspółczucie – fundament radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- MEN wobec uczniów cudzoziemskich. Doszło do marginalizacji tej grupy, ich sukces edukacyjny jest zagrożony
- Casus. Lex specialis urlopu wypoczynkowego nauczycieli
- Pytania do eksperta. Pracownik niezdolny do wykonywania pracy