Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku


Część III. W tym poradniku zwracam się do nauczycieli, którzy we wrześniu rozpoczęli staż na kontraktowego. Jeśli jesteś opiekunem stażu lub chcesz pomóc młodemu nauczycielowi, przekaż ten artykuł zainteresowanym

W poprzednim odcinku przedstawiłam przykładowy kontrakt normujący współpracę między nauczycielem stażystą a opiekunem stażu (nie jest obowiązkowy, ale bywa pomocny). Zaprezentowałam także przepisy Karty Nauczyciela, które dotyczą awansu zawodowego oraz wymieniłam wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego (§ 6 ust. 2 rozporządzenia awansowego*).

Oto ściągawka, która podpowie, jakie zadania możesz uwzględnić w planie rozwoju zawodowego w związku z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu:

1) znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż:

>> zapoznanie się z dokumentami szkolnymi: statut szkoły, ZWO, szkolny program wychowawczo-profilaktyczny, szkolny zestaw programów nauczania, plan rozwoju szkoły, regulaminy i inne dokumenty obowiązujące w danej szkole (placówce);

>> poznanie pracy szkolnej biblioteki, świetlicy;

>> poznanie oferty zajęć pozalekcyjnych;

>> praca w komisjach problemowych i powoływanych przez dyrektora zespołach zadaniowych;

>> praca w zespołach przedmiotowych;



(…)

 

Beata Rechnio-Kołodziej

Ekspert z listy MEN

 

Cały tekst – GN nr 39 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 39/2020: