Nauczyciele uczący dzieci z rodzin powracających do Polski z emigracji i rodzin cudzoziemskich są pozostawieni sami sobie. NIK w najnowszym raporcie wykazała zaniedbania w tej sprawie
Powroty do Polski są trudne, zwłaszcza dla dzieci, które tam, gdzie spędziły kilka lat życia, zbudowały już swój własny świat. Często ze słabą lub żadną znajomością języka polskiego trafiają w zupełnie inny wymiar, także szkolny. Oprócz tego od lat wzrasta migracja do naszego kraju osób pochodzących z zupełnie innych kręgów kulturowych.
System Informacji Oświatowej pokazuje, że dziś w polskich szkołach mamy prawie 31 tys. dzieci narodowości ukraińskiej, 2360 białoruskiej, ponad 1,7 tys. rosyjskiej, 760 wietnamskiej, 550 bułgarskiej, 330 armeńskiej, tyle samo kazachskiej, prawie 330 chińskiej, 309 niemieckiej, 288 indyjskiej. To najliczniejsze grupy. Pozostałe, policzone łącznie, oznaczają dodatkowo 3520 cudzoziemskich uczniów. Każdy z innym doświadczeniem migracyjnym i edukacyjnym, z innej kultury, a przede wszystkim z różną umiejętnością porozumienia się w języku polskim lub bez niej.
(…)
Halina Drachal
Więcej – GN nr 39 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 39/2020:
- Pełnym głosem. Kto powie: Nie odchodźcie?
- Felieton. Zamknij się!
- Koronawirus. Nauczyciele masowo odchodzą ze szkół. Martwią się o zdrowie swoje i swoich bliskich
- Prawie 0,5 mld zł oszczędzą na nauczycielach! ZNP o projekcie ustawy okołobudżetowej: opinia negatywna
- Płaca minimalna w 2021 r. wyniesie 2,8 tys. zł brutto; stawka godzinowa – 18,30 zł
- Mamy obecnie jakiś taki dziwny zwyczaj, że specjalistów o nic nie pytamy
- Źle się dzieje. Oświata traci wykwalifikowanych nauczycieli i pracowników
- Ponad 1 tys. nauczycieli odeszło z pracy na Pomorzu. To mówi samo za siebie…
- Starajmy się budować mosty, wspierać się nawzajem
- Felieton. Jak przywrócić normalność?
- Toruńskie szkoły w czasach koronawirusa
- Moim zdaniem…
- Ten program dotyczy także nauczycieli i pracowników oświaty. Warto się dowiedzieć, na czym polega
- „Pokazać – Przekazać” po raz pierwszy online. Czego nauczyła nas pandemia?
- W świecie emocji. Rezyliencja i samowspółczucie – fundament radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- MEN wobec uczniów cudzoziemskich. Doszło do marginalizacji tej grupy, ich sukces edukacyjny jest zagrożony
- Awans zawodowy. Stażyści na start – krok po kroku
- Casus. Lex specialis urlopu wypoczynkowego nauczycieli
- Pytania do eksperta. Pracownik niezdolny do wykonywania pracy