„Pokazać – Przekazać” po raz pierwszy online. Czego nauczyła nas pandemia?


Konferencja dla nauczycieli „Pokazać – Przekazać” odbyła się w tym roku już po raz 14., ale z powodu pandemii koronawirusa po raz pierwszy zdalnie. Pandemia zdeterminowała też tematykę konferencji

Tegoroczna edycja „Pokazać – Przekazać” różniła się od poprzednich nie tylko tym, że odbywała się w świecie wirtualnym, ale i tym, że trwała całe wakacje w trzech etapach pod hasłami: „Doświadczenie i zrozumienie”, „Eksperymentowanie w nowej rzeczywistości” i „Projekt: Nowa Szkoła”.

– Chcemy się dowiedzieć, czego nauczyła nas pandemia – zapowiedział Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik (organizatora konferencji), na inauguracyjnym spotkaniu online. – Czego dowiedzieliśmy się o sobie, o naszym systemie edukacji, o naszych relacjach z uczniami i rodzicami.

Otóż zdaniem Roberta Firmhofera pandemia to swoisty powiększalnik fotograficzny, który pozwala dostrzec znacznie więcej szczegółów w obrazie naszej oświaty niż w „zwykłych” czasach. Dzięki niej widzimy wyraźniej i ostrzej to, co w edukacji jest dobre i wartościowe, a co wymaga zmian.

– Na pewno zły jest model edukacji polegający na jednokierunkowym przekazywaniu wiedzy, taki jaki zaprezentowała Telewizja Polska – uznał Robert Firmhofer. – Oczywiście, intencje miała szlachetne, transmitując lekcje w swoich programach, zwłaszcza z myślą o uczniach, którzy nie mieli dostępu do internetu i nie mogli brać udziału w zajęciach online w swoich szkołach. Ale w tym modelu zabrakło strony najważniejszej – ucznia, który wszystkie swoje edukacyjne kompetencje powinien zdobywać tylko w jeden sposób – aktywnie uczestnicząc w zajęciach i zdobywając wiedzę poprzez indywidualne doświadczenia praktyczne, a nie słuchając biernie wykładów.



(…)

 

Witold Salański

 

 

Cały tekst – Głos Nauczycielski nr 39 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 39/2020: