Awans zawodowy. Trochę teorii, bez której nie ma praktyki (1)


W związku z awansem, choć nie tylko, nauczyciele coraz częściej opracowują autorskie programy i innowacje, wdrażane zgodnie z procedurami przyjętymi w placówce. Warto o nich wiedzieć coś więcej, by spełniły swoją funkcję

Innowacja pedagogiczna w potocznym rozumieniu oznacza ulepszanie, modernizację działań w celu uzyskania lepszych efektów dotyczących nauczania, wychowania czy opieki. Ale nie każda nowatorska działalność jest innowacją pedagogiczną. Ta podlega określonym procedurom, z którymi warto zapoznać się przed przystąpieniem do opracowania innowacji.

Skupimy się zatem na warunkach, jakie musi spełniać innowacja.

 

Określenie rodzaju innowacji

W obecnych przepisach innowacje podzielono na:

>> programowe,

>> organizacyjne,

>> metodyczne.

Określając rodzaj innowacji, można przyjąć następującą zasadę: za programowe uznać te innowacje, w których zmiany dotyczą programów zajęć edukacyjnych; za organizacyjne te, które dotyczą organizacji kształcenia, wychowania lub opieki; za metodyczne te, w których zmiany dotyczą metod pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej.

 

Ustalenia zakresu

Należy wskazać zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja (np. przedmiot, grupa przedmiotów, rodzaj zajęć edukacyjnych).

Ważne!

Musimy wskazać, do kogo adresowana jest innowacja, kto zostanie nią objęty (cała szkoła, wybrane klasy lub jedna klasa, grupa uczniów czy konkretny uczeń).



(…)

Beata Rechnio-Kołodziej

 

Więcej  – GN nr 48 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 48/2021: