Zabawa wyobrażeniowa to „stworzenie historii różniącej się od tego, co nas otacza, często z nadaniem otaczającym nas obiektom innego znaczenia czy funkcji (np. patyk zamienia się w perkoczący samolot)”
Tak piszą o zabawie wyobrażeniowej (ang. imaginative play) Daniel L. Schwartz, Jessica M. Tsang i Kristen P. Blair. I dalej: „Teoretycznie zabawa wyobrażeniowa powinna wspierać liczne cele rozwojowe, takie jak: zdolności werbalne, symboliczna twórczość, inteligencję, kontrolę poznawczą i kompetencje społeczne” (Schwartz, Tsang, Blair, 2017, s. 214).
Mechanizm psychologiczny
Tym, co daje możliwość zabawy wyobrażeniowej, jest różnicowanie – wyobraźnia (fantazja) – rzeczywistość (realność). Gdy dzieci przed ukończeniem trzeciego roku życia zobaczą, jak osoba prowadząca w pokoju dla lalek ukrywa za meblem pieska maskotkę i po wprowadzaniu do analogicznie umeblowanego dużego pokoju zostaną poproszone o znalezienie pieska, nie będą potrafiły tego zrobić. Dla nich mały pokój dla lalek jest inną, odrębną rzeczywistością. Po trzecim roku życia dzieci szybko rozwijają zdolność odróżniania rzeczywistości od jej modelu. Traktują pokój dla lalek jako mapę dużego pokoju (por. DeLoache, 1987). Podobnie zabawa w pełnienie określonych „dorosłych ról” wiąże się ze świadomością „udawania”, „gry”, „zabawy”. Kierując takimi zabawami, można uczyć dzieci pewnych procedur lub oczekiwanych zachowań.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Cały tekst – GN nr 48 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48/2021:
- Pełnym głosem. Słowo na K
- Felieton. Konrad zmienia płeć
- Czwarta fala uderza w szkoły. Ministerstwo na razie milczy, jedyna nadzieja w szczepieniach
- Oświata w pandemii. Szkoły zostały pozostawione same sobie
- Omikron stawia cały świat na nogi. Czy nowa mutacja znów zamknie nas w domach?
- Prawie każdego dnia dowiadujemy się, że ktoś ma pozytywny wynik testu, a ktoś inny trafił na kwarantannę
- Co górnicy i nauczyciele mogą wspólnie zrobić dla klimatu? Konferencja w Okręgu Śląskim ZNP w Katowicach
- ZNP: W subwencji na 2022 r. nie ma pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli
- Kurator Nowak odradza uczniom wyjście na „Dziady”. Krakowski teatr zaskoczony: „Jesteśmy dumni ze spektaklu”
- Walka z biurokracją. MEiN rozesłało do dyrektorów wykaz dokumentów, których nie trzeba tworzyć
- Oprócz prac nad nowym przedmiotem prowadzone są po cichu prace nad nową podstawą programową do historii
- Walka z nowymi narkotykami. Czy na pewno ubywa zatruć?
- FELIETON. Jest super, jest super
- Problemy emocjonalne, wzrastająca liczba orzeczeń – to nas skłoniło do zastanowienia się nad sensem jedynek
- NIK przyjrzała się funkcjonowaniu centrów kształcenia zawodowego w woj. świętokrzyskim
- Euroregion Pomerania. Nauczanie języka sąsiada – od przedszkola do zakończenia edukacji
- Awans zawodowy. Trochę teorii, bez której nie ma praktyki (1)
- Prawie 3,9 mld euro na rzecz mobilności i współpracy w dziedzinie kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu w 2022 r.
- Casus. Spełnienie warunku objęcia szkoły działaniem związku zawodowego
- Pytania do eksperta. Treść świadectwa pracy