Jeszcze w grudniu br. w Polsce mogą ruszyć szczepienia najmłodszych dzieci przeciw COVID-19. W ten sposób akcja szczepień obejmie wszystkie roczniki uczniów kształcących się w polskim systemie oświaty
W sytuacji, gdy rząd i MEiN nie wprowadzają nowych procedur i rozwiązań pozwalających na ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa w oświacie, szczepienia stają się jedyną tarczą przed COVID-19.
– Mamy niewątpliwie do czynienia z istotną zmianą statystyk związanych z zachorowaniami, teraz wirus uderza w najmłodszych – ogłosił Grzegorz Cessak, prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz przedstawiciel Polski w Europejskiej Agencji Leków (EMA).
W listopadzie koronawirus przetoczył się po polskich przedszkolach i szkołach jak walec. Według danych z piątku 26 listopada br. w trybie niestacjonarnym pracowało już 7 proc. przedszkoli (79 placówek w trybie zdalnym i 1 tys. – w trybie hybrydowym). To rekordowe wskaźniki w czwartej fali. W trybie niestacjonarnym funkcjonowała co czwarta podstawówka – a konkretnie 26,3 proc. szkół podstawowych (127 w trybie zdalnym, a 3674 w mieszanym).
Jeśli chodzi o szkoły ponadpodstawowe, to zdalnie kształciło 116 tego typu placówek, a hybrydowo – 1672. To w sumie 22,9 proc. szkół średnich.
Łącznie mówimy o 5589 szkołach, które musiały przejść na niestacjonarny system pracy. Dla porównania: tydzień wcześniej, tj. 19 listopada, takich placówek było 4208. To oznacza, że pandemia nabiera w szkołach tempa i co tydzień dotyka o mniej więcej 1/4 szkół więcej.
Dramatyczną sytuację w oświacie potwierdzają statystyki osób przebywających na kwarantannie. W poniedziałek 29 listopada br. kwarantanna obejmowała już 633 857 osób. W poprzednich dniach było to nawet ponad 700 tys. osób.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 48 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48/2021:
- Pełnym głosem. Słowo na K
- Felieton. Konrad zmienia płeć
- Oświata w pandemii. Szkoły zostały pozostawione same sobie
- Omikron stawia cały świat na nogi. Czy nowa mutacja znów zamknie nas w domach?
- Prawie każdego dnia dowiadujemy się, że ktoś ma pozytywny wynik testu, a ktoś inny trafił na kwarantannę
- Co górnicy i nauczyciele mogą wspólnie zrobić dla klimatu? Konferencja w Okręgu Śląskim ZNP w Katowicach
- ZNP: W subwencji na 2022 r. nie ma pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli
- Kurator Nowak odradza uczniom wyjście na „Dziady”. Krakowski teatr zaskoczony: „Jesteśmy dumni ze spektaklu”
- Walka z biurokracją. MEiN rozesłało do dyrektorów wykaz dokumentów, których nie trzeba tworzyć
- Oprócz prac nad nowym przedmiotem prowadzone są po cichu prace nad nową podstawą programową do historii
- Walka z nowymi narkotykami. Czy na pewno ubywa zatruć?
- FELIETON. Jest super, jest super
- Problemy emocjonalne, wzrastająca liczba orzeczeń – to nas skłoniło do zastanowienia się nad sensem jedynek
- NIK przyjrzała się funkcjonowaniu centrów kształcenia zawodowego w woj. świętokrzyskim
- Euroregion Pomerania. Nauczanie języka sąsiada – od przedszkola do zakończenia edukacji
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (odcinek 24 – ostatni)
- Awans zawodowy. Trochę teorii, bez której nie ma praktyki (1)
- Prawie 3,9 mld euro na rzecz mobilności i współpracy w dziedzinie kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu w 2022 r.
- Casus. Spełnienie warunku objęcia szkoły działaniem związku zawodowego
- Pytania do eksperta. Treść świadectwa pracy