Z Edytą Książek, członkiem Zarządu Głównego ZNP, wiceprezes Zarządu Oddziału ZNP w Częstochowie, nauczycielką z wieloletnim stażem, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Wciąż niewiele wiemy o przedmiocie historia i teraźniejszość, który od września pojawi się w szkołach średnich. Nawet sama jego nazwa brzmi tajemniczo. Czy dowiedziała się Pani czegoś więcej na ten temat, uczestnicząc w spotkaniu podkomisji sejmowej w sprawie HiT?
– Prawdę mówiąc, nazwa tego przedmiotu, która swoją drogą nie jest do końca szczęśliwa, dla mnie też brzmi bardzo enigmatycznie, stąd pełna ciekawości i nadziei na rozwianie wątpliwości udałam się 16 listopada br. na posiedzenie podkomisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania. To miała być okazja, by zapoznać się z informacją ministra edukacji i nauki na temat wprowadzenia do podstawy programowej przedmiotu historia i teraźniejszość.
Obecność na obradach podkomisji pozwoliła rozwiać te wątpliwości?
– Muszę z przykrością powiedzieć, że po tej wizycie obawy narosły jeszcze większe, bowiem dyrektor departamentu MEiN, który przedstawiał tę informację, nie potrafił odpowiedzieć na pytania przybyłych nauczycieli. Jego odpowiedzi były wymijające i tak naprawdę obnażyły niedoskonałość pomysłu, który minister edukacji chce na siłę wprowadzić od 1 września 2022 r. Nie ma gotowej podstawy programowej, a zespół ekspertów, który minister powołał 5 października br., dopiero ma przedstawić efekty swoich prac.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 48 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48/2021:
- Pełnym głosem. Słowo na K
- Felieton. Konrad zmienia płeć
- Czwarta fala uderza w szkoły. Ministerstwo na razie milczy, jedyna nadzieja w szczepieniach
- Oświata w pandemii. Szkoły zostały pozostawione same sobie
- Omikron stawia cały świat na nogi. Czy nowa mutacja znów zamknie nas w domach?
- Prawie każdego dnia dowiadujemy się, że ktoś ma pozytywny wynik testu, a ktoś inny trafił na kwarantannę
- Co górnicy i nauczyciele mogą wspólnie zrobić dla klimatu? Konferencja w Okręgu Śląskim ZNP w Katowicach
- ZNP: W subwencji na 2022 r. nie ma pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli
- Kurator Nowak odradza uczniom wyjście na „Dziady”. Krakowski teatr zaskoczony: „Jesteśmy dumni ze spektaklu”
- Walka z biurokracją. MEiN rozesłało do dyrektorów wykaz dokumentów, których nie trzeba tworzyć
- Walka z nowymi narkotykami. Czy na pewno ubywa zatruć?
- FELIETON. Jest super, jest super
- Problemy emocjonalne, wzrastająca liczba orzeczeń – to nas skłoniło do zastanowienia się nad sensem jedynek
- NIK przyjrzała się funkcjonowaniu centrów kształcenia zawodowego w woj. świętokrzyskim
- Euroregion Pomerania. Nauczanie języka sąsiada – od przedszkola do zakończenia edukacji
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (odcinek 24 – ostatni)
- Awans zawodowy. Trochę teorii, bez której nie ma praktyki (1)
- Prawie 3,9 mld euro na rzecz mobilności i współpracy w dziedzinie kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu w 2022 r.
- Casus. Spełnienie warunku objęcia szkoły działaniem związku zawodowego
- Pytania do eksperta. Treść świadectwa pracy