W subwencji oświatowej na 2022 r. nie ma śladu po pieniądzach na ewentualne podwyżki dla nauczycieli, co oznacza, że resort edukacji żadnych podwyżek nie planuje – podkreśla ZNP po analizie projektu MEiN
Od wielu tygodni minister edukacji Przemysław Czarnek opowiada o „bardzo dużych podwyżkach” dla nauczycieli w 2022 r. – To będą miliardy złotych zwiększonej subwencji – mówił Czarnek w sierpniu br. w rozmowie z Onetem. Na początku listopada br. napisał zaś na swoim profilu na Twitterze, że „subwencję z zaplanowanymi podwyżkami zwiększamy o 20 mld zł”. Ministerstwo edukacji pisało zaś w tym samym czasie na swoim profilu o „planowanym zwiększeniu subwencji ogólnej o dodatkowe 8 mld zł”.
Gdzie konkretnie są obiecane miliardy? Nie ma ich na pewno w opublikowanym na początku listopada br. projekcie kluczowego dla całej oświaty rozporządzenia w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r. W przyszłym roku subwencja ma wynieść 53,3 mld zł i będzie wyższa o zaledwie 1,1 mld zł (tj. o 2,2 proc.). Ale jeśli przyjrzymy się bliżej liczbom, to możemy dojść do wniosku, że oświatę w 2022 r. czeka finansowa stagnacja.
Według projektu finansowy standard A, czyli – w pewnym uproszczeniu – pieniądze na oświatę w przeliczeniu na pojedynczego ucznia, ma wynieść 6118 zł, co oznacza wzrost o zaledwie 0,8 proc., tj. 49 zł (z obecnych 6069 zł). Zdaniem Związku finansowy standard A na poziomie 6118 zł „nie gwarantuje prawidłowego zabezpieczenia finansowania zadań oświatowych w sposób umożliwiający zabezpieczenie prawidłowej ich realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego”.
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Gosie Nauczycielskim ( nr 48, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 48/2021:
- Pełnym głosem. Słowo na K
- Felieton. Konrad zmienia płeć
- Czwarta fala uderza w szkoły. Ministerstwo na razie milczy, jedyna nadzieja w szczepieniach
- Oświata w pandemii. Szkoły zostały pozostawione same sobie
- Omikron stawia cały świat na nogi. Czy nowa mutacja znów zamknie nas w domach?
- Prawie każdego dnia dowiadujemy się, że ktoś ma pozytywny wynik testu, a ktoś inny trafił na kwarantannę
- Co górnicy i nauczyciele mogą wspólnie zrobić dla klimatu? Konferencja w Okręgu Śląskim ZNP w Katowicach
- Kurator Nowak odradza uczniom wyjście na „Dziady”. Krakowski teatr zaskoczony: „Jesteśmy dumni ze spektaklu”
- Walka z biurokracją. MEiN rozesłało do dyrektorów wykaz dokumentów, których nie trzeba tworzyć
- Oprócz prac nad nowym przedmiotem prowadzone są po cichu prace nad nową podstawą programową do historii
- Walka z nowymi narkotykami. Czy na pewno ubywa zatruć?
- FELIETON. Jest super, jest super
- Problemy emocjonalne, wzrastająca liczba orzeczeń – to nas skłoniło do zastanowienia się nad sensem jedynek
- NIK przyjrzała się funkcjonowaniu centrów kształcenia zawodowego w woj. świętokrzyskim
- Euroregion Pomerania. Nauczanie języka sąsiada – od przedszkola do zakończenia edukacji
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (odcinek 24 – ostatni)
- Awans zawodowy. Trochę teorii, bez której nie ma praktyki (1)
- Prawie 3,9 mld euro na rzecz mobilności i współpracy w dziedzinie kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu w 2022 r.
- Casus. Spełnienie warunku objęcia szkoły działaniem związku zawodowego
- Pytania do eksperta. Treść świadectwa pracy