Odszkodowanie zasądzone zamiast przywrócenia do pracy wynosi maksymalnie równowartość trzymiesięcznego wynagrodzenia
Jeżeli wypowiedzenie stosunku pracy było nieuzasadnione lub naruszało przepisy o wypowiadaniu umów, pracownik może wystąpić do sądu z żądaniem przywrócenia do pracy lub odszkodowania. Nauczyciele najczęściej żądają przywrócenia do pracy. Jakież jest ich rozczarowanie, gdy czytają w orzeczeniu, że ze względu na niecelowość przywrócenia do pracy otrzymają odszkodowanie.
Casus
„Jestem nauczycielem dyplomowanym. Po 20 latach pracy w tej samej szkole nowy dyrektor zaproponował mi od 1 września 2021 r. zmniejszenie pensum o trzy godziny. Podsunął mi do podpisu zgodę na ograniczenie etatu opatrzone komentarzem, że nie tracę mianowania. Nie wyraziłem na to zgody, gdyż dwie godziny mają być dodane młodemu nauczycielowi, który rozpoczyna staż 1 września. Nie wybieram się w stan nieczynny, więc otrzymałem wypowiedzenie. W związku z tym wystąpiłem do sądu pracy z pozwem o przywrócenie do pracy. W międzyczasie dowiedziałem się, że nawet jeżeli sąd uzna, że dyrektor zachował się niewłaściwie, może zamiast przywrócenia orzec odszkodowanie. Przypomniałem sobie, że w Głosie kiedyś pisaliście o tym, podkreślając, że chodzi o niecelowość przywrócenia do pracy. Czy mógłbym prosić o wyjaśnienie, o co chodzi? Podejrzewam, że tym tematem będzie zainteresowanych wielu nauczycieli”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie Nauczycielskim ( nr 24, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne