Uczniowie cudzoziemscy są obecni w naszej szkolnej rzeczywistości. Szkoły muszą wiedzieć, w jaki sposób z nimi pracować, jak udzielać im wsparcia. Zwłaszcza gdy są wśród nich dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabowidzących nr 8 im. dr Zofii Galewskiej w Warszawie swoje 70-lecie uczcił m.in. konferencją poświęconą dzieciom cudzoziemskim w polskiej szkole. Organizatorzy zaprosili ekspertów z organizacji zajmujących się uchodźcami, przedstawicieli rodziców oraz szkół, które nauczyły się pracować z uczniami wielokulturowymi.
Od 2015 r. 65 mln ludzi pozostawiło swoje domy, uciekając przed konfliktem zbrojnym czy prześladowaniami. Opuszczali je także w wyniku katastrof naturalnych lub by szukać lepszych warunków życia. Zabrali ze sobą dzieci, niektóre ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Migranci muszą się odnaleźć w nowym miejscu: stworzyć dom, znaleźć pracę, nauczyć się języka oraz panujących tu zwyczajów. A dzieci muszą iść do szkoły. Jak sprawić, żeby nie wypadły z systemu edukacyjnego i nie czuły się wyobcowane?
(…)
Halina Drachal
Więcej – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne