Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?


Uczniowie cudzoziemscy są obecni w naszej szkolnej rzeczywistości. Szkoły muszą wiedzieć, w jaki sposób z nimi pracować, jak udzielać im wsparcia. Zwłaszcza gdy są wśród nich dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Słabowidzących nr 8 im. dr Zofii Galewskiej w Warszawie swoje 70-lecie uczcił m.in. konferencją poświęconą dzieciom cudzoziemskim w polskiej szkole. Organizatorzy zaprosili ekspertów z organizacji zajmujących się uchodźcami, przedstawicieli rodziców oraz szkół, które nauczyły się pracować z uczniami wielokulturowymi.

Od 2015 r. 65 mln ludzi pozostawiło swoje domy, uciekając przed konfliktem zbrojnym czy prześladowaniami. Opuszczali je także w wyniku katastrof naturalnych lub by szukać lepszych warunków życia. Zabrali ze sobą dzieci, niektóre ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Migranci muszą się odnaleźć w nowym miejscu: stworzyć dom, znaleźć pracę, nauczyć się języka oraz panujących tu zwyczajów. A dzieci muszą iść do szkoły. Jak sprawić, żeby nie wypadły z systemu edukacyjnego i nie czuły się wyobcowane?



(…)

 

Halina Drachal

 

Więcej – GN nr 24 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 24/2021: