ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów


Związek zwrócił się do MEiN o przedstawienie konkretnych projektów aktów prawnych dotyczących zmian w pragmatyce nauczycieli. ZNP domaga się prowadzenia rzeczywistego, a nie pozorowanego dialogu

W czwartek 10 czerwca br. odbyło się spotkanie podzespołu ds. awansu zawodowego nauczycieli działającego w ramach prac ministerialnego Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty. W jego skład wchodzą przedstawiciele ministerstwa edukacji, korporacji samorządowych oraz nauczycielskich związków zawodowych (m.in. ZNP). Decyzja o powołaniu trzech podzespołów tematycznych zapadła 18 maja br. na posiedzeniu działającego przy MEiN zespołu. Chodzi o podzespoły:

>> ds. wynagrodzeń i pensum;

>> ds. awansu zawodowego;

>> ds. oceny pracy i odbiurokratyzowania pracy nauczyciela.

Mają one zająć się poszczególnymi propozycjami MEiN dotyczących zmian w statusie zawodowym nauczycieli. Przypomnijmy, że pod koniec kwietnia br. MEiN przedstawiło listę pomysłów, a 11 maja br. przekazało partnerom społecznym kilkustronicowy dokument zatytułowany „Propozycje zmian statusu zawodowego nauczycieli. Materiał wyjściowy do dyskusji w ramach dalszych prac Zespołu do spraw statutu zawodowego pracowników oświaty”. Wśród propozycji jest m.in. podniesienie pensum do 20 godzin, wprowadzenie godzin karcianych dla nauczycieli WF, plastyki i muzyki, likwidacja średnich wynagrodzeń, powiązanie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z pensją minimalną, podwyżka od 454 do 551 zł brutto, likwidacja części dodatków i obcięcie o połowę odpisu na zfśs (o tym, co to oznacza dla nauczycieli, pisaliśmy w GN nr 20-21 z 19-26 maja br.).

Są też propozycje zmian w awansie i ocenie pracy nauczycieli (m.in. likwidacja stopnia kontraktowego czy przywrócenie zlikwidowanych w 2019 r. kryteriów oceny pracy).



(…)

 

Piotr Skura

 

Cały tekst – GN nr 24 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 24/2021: