Związek zwrócił się do MEiN o przedstawienie konkretnych projektów aktów prawnych dotyczących zmian w pragmatyce nauczycieli. ZNP domaga się prowadzenia rzeczywistego, a nie pozorowanego dialogu
W czwartek 10 czerwca br. odbyło się spotkanie podzespołu ds. awansu zawodowego nauczycieli działającego w ramach prac ministerialnego Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty. W jego skład wchodzą przedstawiciele ministerstwa edukacji, korporacji samorządowych oraz nauczycielskich związków zawodowych (m.in. ZNP). Decyzja o powołaniu trzech podzespołów tematycznych zapadła 18 maja br. na posiedzeniu działającego przy MEiN zespołu. Chodzi o podzespoły:
>> ds. wynagrodzeń i pensum;
>> ds. awansu zawodowego;
>> ds. oceny pracy i odbiurokratyzowania pracy nauczyciela.
Mają one zająć się poszczególnymi propozycjami MEiN dotyczących zmian w statusie zawodowym nauczycieli. Przypomnijmy, że pod koniec kwietnia br. MEiN przedstawiło listę pomysłów, a 11 maja br. przekazało partnerom społecznym kilkustronicowy dokument zatytułowany „Propozycje zmian statusu zawodowego nauczycieli. Materiał wyjściowy do dyskusji w ramach dalszych prac Zespołu do spraw statutu zawodowego pracowników oświaty”. Wśród propozycji jest m.in. podniesienie pensum do 20 godzin, wprowadzenie godzin karcianych dla nauczycieli WF, plastyki i muzyki, likwidacja średnich wynagrodzeń, powiązanie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z pensją minimalną, podwyżka od 454 do 551 zł brutto, likwidacja części dodatków i obcięcie o połowę odpisu na zfśs (o tym, co to oznacza dla nauczycieli, pisaliśmy w GN nr 20-21 z 19-26 maja br.).
Są też propozycje zmian w awansie i ocenie pracy nauczycieli (m.in. likwidacja stopnia kontraktowego czy przywrócenie zlikwidowanych w 2019 r. kryteriów oceny pracy).
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne