Kończą się zajęcia w tym roku szkolnym. W tym wyjątkowym roku szkolnym, tak silnie naznaczonym przez pandemię i lockdown w oświacie. W klasach starszych – jak wyliczyliśmy w Głosie – edukacja zdalna trwała ponad 200 dni. To wiele mówi o sytuacji, w jakiej znaleźli się uczniowie, nauczyciele, w jakiej jest polska szkoła
Czas przed ostatnim dzwonkiem jest zwykle czasem podsumowania tego co było, wyciągania wniosków, czasem analiz. Robimy to także po to, by dobrze wystartować we wrześniu. A jest co badać i co analizować.
Powstają więc raporty z badań dotyczących skutków edukacji zdalnej, dobrostanu nauczycieli, kondycji psychicznej uczniów itd. Kto to bada, kto przygotowuje raporty z rekomendacjami dla nauczycieli, uczniów i szkół? Przede wszystkim organizacje pozarządowe, badacze, naukowcy, pasjonaci edukacji. I dobrze, że to robią. Ale co robią władze oświatowe? Co robi MEiN? Nie słychać o żadnym pogłębionym badaniu zamówionym przez resort, żadnej diagnozie zleconej przez urzędników ministerialnych. Ktoś powie: może to i dobrze, bo taki odgórny raport byłby pewnie upolityczniony, wyretuszowany. Możliwe, ale jednak wydaje się, że cała uwaga, energia, potencja (po staropolsku rzecz ujmując) MEiN powinna być poświęcona oświacie po lockdownie. I powinny powstawać programy wspierające uczniów i nauczycieli.
(…)
Jakub Rzekanowski
Więcej – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne