Zasugerowałem uczniowi, z którym mam poważny problem, że powinien zmienić szkołę. A ten bez zastanowienia odparował, że to szkoła powinna się zmienić, a nie on. On nie ma sobie nic do zarzucenia. Akceptuje siebie takim, jakim jest. Jak komuś się to nie podoba, musi sam się zmienić.
Chłopiec był tak pewny siebie, że od razu mi się spodobał. Szkoda byłoby stracić takiego cwaniaka. Gdybym wiedział, że ma taki temperament, przez myśl by mi nie przeszło proponować mu zmianę szkoły. Ewidentnie nastąpiła pomyłka. Moja wina. Kilka jedynek z przedmiotu o niczym nie świadczy. W życiu liczy się bowiem charakter, a nie oceny. Przecież oceny można poprawić, natomiast z charakterem człowiek się rodzi i umiera.
Zaczęło mi zależeć, żeby chłopiec nie zmieniał szkoły. Od zarania dziejów nauczyciel mówi trudnemu uczniowi, szczególnie w liceum, aby zabrał papiery i poszukał szczęścia gdzie indziej. Sam tak mówiłem setki razy, ale nigdy żaden uczeń nie ripostował propozycją, aby zmieniła się szkoła, bo on nie zamierza. Zawsze to uczniowie przepraszali za kłopot, prosili o drugą szansę i obiecywali poprawę. Po raz pierwszy jest inaczej. Uczeń przysięga, że się nie zmieni, zmiany żąda ode mnie. Pięknie.
(…)
Dariusz Chętkowski
Cały felieton tylko w Głosie nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne