Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej


Wkrótce poznamy projekt ustawy dotyczący edukacji włączającej. MEiN zarezerwowało na to wstępnie już ok. 500 mln zł. Szczegóły projektu nadal jednak są trzymane w tajemnicy, co zaczyna irytować nawet posłów PiS

Posłowie z sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży wysłuchali 8 czerwca br. informacji MEiN na temat projektu „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”.

Jak już pisaliśmy w Głosie Nauczycielskim, propozycje resortu zakładają m.in.:

>> przeorganizowanie zasad przyjmowania dzieci i młodzieży do przedszkoli, szkół i placówek specjalnych;

>> umożliwienie przekształcania tych placówek w ogólnodostępne;

>> połączenie poradni psychologiczno-pedagogicznych z centrami pomocy rodzinie i przekształcenie ich w centra dziecka i rodziny;

>> likwidacji obecnie wydawanych opinii i orzeczeń.

Efektem tych zmian może być stopniowa likwidacja szkolnictwa specjalnego oraz pozbawienie dużej grupy dzieci wsparcia specjalistów. Dlatego ZNP zbiera podpisy pod petycją w sprawie wstrzymania prac nad reformą.

– Nasze działania nie są zaplanowane na jutro, a ich wdrożenie to perspektywa przynajmniej 10 lat. Ale od czegoś trzeba zacząć – oświadczyła w Sejmie wiceminister edukacji Marzena Machałek, która przedstawiła informację MEiN w sprawie planowanych zmian w edukacji włączającej.

– Ten dokument jest teraz przetwarzany na zapisy ustawowe. Do końca miesiąca będzie wstępny projekt ustawy – dodała. Na przełomie lipca i sierpnia, czyli mniej więcej w środku wakacji, ustawa ma trafić do Sejmu.

W projekcie znajdą się nowe rozwiązania dotyczące m.in. „zwiększenia dostępu dzieci do specjalistów na terenie szkoły”, standardów zatrudniania pedagogów, psychologów czy logopedów w placówkach oświatowych, puli godzin wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sposobu przydzielania na to wszystko pieniędzy w subwencji, a także zobowiązanie organów prowadzących do zapewnienia uczniom odpowiedniego wsparcia.



(…)

 

Piotr Skura

 

Więcej – GN nr 24 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 24/2021: