Wkrótce poznamy projekt ustawy dotyczący edukacji włączającej. MEiN zarezerwowało na to wstępnie już ok. 500 mln zł. Szczegóły projektu nadal jednak są trzymane w tajemnicy, co zaczyna irytować nawet posłów PiS
Posłowie z sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży wysłuchali 8 czerwca br. informacji MEiN na temat projektu „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”.
Jak już pisaliśmy w Głosie Nauczycielskim, propozycje resortu zakładają m.in.:
>> przeorganizowanie zasad przyjmowania dzieci i młodzieży do przedszkoli, szkół i placówek specjalnych;
>> umożliwienie przekształcania tych placówek w ogólnodostępne;
>> połączenie poradni psychologiczno-pedagogicznych z centrami pomocy rodzinie i przekształcenie ich w centra dziecka i rodziny;
>> likwidacji obecnie wydawanych opinii i orzeczeń.
Efektem tych zmian może być stopniowa likwidacja szkolnictwa specjalnego oraz pozbawienie dużej grupy dzieci wsparcia specjalistów. Dlatego ZNP zbiera podpisy pod petycją w sprawie wstrzymania prac nad reformą.
– Nasze działania nie są zaplanowane na jutro, a ich wdrożenie to perspektywa przynajmniej 10 lat. Ale od czegoś trzeba zacząć – oświadczyła w Sejmie wiceminister edukacji Marzena Machałek, która przedstawiła informację MEiN w sprawie planowanych zmian w edukacji włączającej.
– Ten dokument jest teraz przetwarzany na zapisy ustawowe. Do końca miesiąca będzie wstępny projekt ustawy – dodała. Na przełomie lipca i sierpnia, czyli mniej więcej w środku wakacji, ustawa ma trafić do Sejmu.
W projekcie znajdą się nowe rozwiązania dotyczące m.in. „zwiększenia dostępu dzieci do specjalistów na terenie szkoły”, standardów zatrudniania pedagogów, psychologów czy logopedów w placówkach oświatowych, puli godzin wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sposobu przydzielania na to wszystko pieniędzy w subwencji, a także zobowiązanie organów prowadzących do zapewnienia uczniom odpowiedniego wsparcia.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne