Z Elżbietą Markowską*, reprezentującą Związek Nauczycielstwa Polskiego podczas spotkania podzespołu ds. awansu zawodowego nauczycieli, rozmawia Piotr Skura
Pierwsze spotkanie podzespołu ds. awansu zawodowego nauczycieli, działającego w ramach ministerialnego zespołu ds. statusu, odbyło się 10 czerwca br. Czy MEiN przedstawiło jakieś nowe propozycje?
– Nie było nowych propozycji, pojawiły się jedynie kosmetyczne zmiany w dotychczasowych, o czym dowiedzieliśmy się z prezentacji. Spotkanie rozpoczął wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski, przedstawiając nam właśnie tę prezentację. Poinformował, że poprawki są wynikiem uwag nadesłanych do materiału roboczego. Nie zdradził, kto i jakie uwagi przesłał.
I co było dalej, odbyły się jakieś negocjacje?
– To były na razie tylko rozmowy, jeszcze nie negocjacje. Minister Czarnek zapowiedział, że kiedy dojdzie do negocjacji, to zakończą się one podpisaniem protokołu rozbieżności. Zresztą minister był obecny na tym kilkugodzinnym spotkaniu tylko przez 15 minut. Przywitał zebranych i poinformował, że zakończenie prac zespołu jest planowane na koniec czerwca. Wtedy zostanie podpisany protokół rozbieżności, ponieważ – jak dodał – i tak nie dojdziemy do konsensusu we wszystkich sprawach. Minister przyznał też, że ma świadomość, iż nauczyciele pracują ponad 40 godzin tygodniowo, ale – jego zdaniem – pracują nieefektywnie i więcej czasu muszą spędzać z uczniami. Stąd propozycja MEiN zwiększonego pensum, bo – jak stwierdził – i tak nauczyciele tyle pracują… Ponadto pan minister przywołał do „porządku” strony, upominając, że tematem spotkania są tylko sprawy dotyczące awansu zawodowego – uwagi do propozycji MEiN. Kiedy minister wyszedł, wiceminister Piontkowski, nie dopuszczając nikogo do głosu, kontynuował prezentowanie zmian.
(…)
*Elżbieta Markowska – członkini Prezydium Zarządu Głównego ZNP, prezes Okręgu Pomorskiego ZNP, razem z Szymonem Lepperem 10 czerwca br. reprezentowała Związek podczas spotkania podzespołu ds. awansu zawodowego nauczycieli w ramach prac Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty
Cała rozmowa – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne