Z prof. Arkadiuszem Rojczykiem, specjalistą w zakresie przetwarzania mowy i fonetyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Część wykładowców i nauczycieli ma za sobą ciężkie przejścia covidowe. Niedawno rozmawialiśmy o zainicjowanych przez Pana badaniach związanych z pocovidowymi uszkodzeniami mowy*. Na jakim etapie jest projekt?
– Do projektu dołączyło kilka osób, w tym nauczycieli, którymi już zajmują się logopedzi Uniwersytetu Śląskiego. Dochodzą do nas, niestety, niepokojące sygnały, że podstawą problemów z mową mogą być zmiany neurologiczne. Pacjenci, którzy się do nas zgłosili, będą kierowani na tomografię komputerową mózgu wraz z opisem neurologicznym.
Na czym polegają te zmiany neurologiczne? Jaki mają wpływ na mowę?
– Na razie, bez dokładnego opisu wykonanego na podstawie obrazowania, nie jesteśmy w stanie powiedzieć, czy to są zmiany w ośrodku Wernickego czy ośrodku Broki, czy też w obszarach kontroli motorycznej. Uszkodzenia w obrębie tych obszarów mogą uniemożliwiać lub znacznie utrudniać wytwarzanie i rozumienie mowy. Trudno powiedzieć, czy w tych przypadkach problemy wynikały z niedotlenienia. Nie wiadomo też, czy to są efekty permanentne czy odwracalne. To jest terra incognita.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Felieton. Czerwiec, najtrudniejszy miesiąc w szkole
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne