Mam wrażenie, że dla prawie każdego nauczyciela szkoły publicznej w Polsce czerwiec jest jednym z najtrudniejszych miesięcy w roku. Abstrahuję tutaj od trudności, które przyniósł powrót do zajęć stacjonarnych.
Chodzi mi głównie o to, jak zorganizowana jest polska szkoła. W czerwcu nauczyciele – jak przyjęło się mawiać – wystawiają oceny klasyfikacyjne (powinno się mówić: ustalają). A więc rozpoczyna się wieczna uczniowska mantra: „Proszę pana, jak mogę się poprawić? Co zrobić na czwórkę? Czy mogę wykonać jakąś dodatkową pracę? Może udałoby się…”. Mimo że belfrzy co roku obiecują sobie, że koniec z tym, bo uczyć się trzeba cały rok, to tylko czcze gadanie, ponieważ z końcoworocznym rozgardiaszem chyba się nie da zerwać. Tak więc czerwiec to sprawdzanie, poprawianie, negocjowanie, ale też motywowanie do dalszej pracy. Z jakim skutkiem, zobaczymy we wrześniu.
(…)
Dariusz Żółtowski
Nauczyciel języka polskiego
Więcej – GN nr 24 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 24/2021:
- Pełnym głosem. Szkoły pod specjalnym nadzorem
- Felieton. Trzeba się zmienić
- ZNP po rozmowach w MEiN: Oczekujemy od ministerstwa konkretów
- Do końca czerwca br. MEiN pokaże projekt ustawy o zmianach w edukacji włączającej
- Dyrektor pod butem kuratora? MEiN chce zmian m.in. w nadzorze pedagogicznym
- Przekonywaliśmy, że zmiany w awansie zawodowym muszą być powiązane ze wzrostem wynagrodzeń
- Nie wprowadzajcie zmian bez realnych konsultacji. To grozi zapaścią systemu edukacyjnego
- MEiN ma projekt zmian na liście lektur. Skreśleni Konwicki, Parandowski, więcej dzieł Jana Pawła II i Kossak-Szczuckiej
- Pocovidowe zmiany w mowie: projekt się rozwija, do badaczy z Polski dołączyli uczeni z Kolonii, Paryża i Pragi
- Jak wspierać uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
- Nauczycielka WDŻ o planach MEiN: Potrzebny jest język zaufania
- Właśnie teraz powinniśmy odpowiedzieć na pytania o to, czego dowiedzieliśmy się o szkole podczas edukacji zdalnej
- W koronawirusowym czasie. Co działo się w Sekcji Emerytów i Rencistów ZNP w Oświęcimiu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (12) – M – Modelowanie
- Awans zawodowy. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
- Nauczyciele z „Wysockiego” zdobywali na Sycylii doświadczenia w zakresie wielokulturowości
- Casus. Orzeczenie o przywróceniu do pracy lub o odszkodowaniu
- Pytania do eksperta. Rozwiązanie umowy a świadczenie rehabilitacyjne