Gdy lęk staje się problemem


Strach i lęk to u dzieci, nastolatków i dorosłych naturalna emocja. Jednak kiedy jest zbyt silny, nieadekwatny lub nieuzasadniony, wymaga fachowej konsultacji i wsparcia. Jak rozpoznać takie sytuacje?

Nie tak łatwo obiektywnie stwierdzić, w którym momencie lęk przestaje być „normalny”, a staje się szkodliwy czy dysfunkcjonalny. Aby rozpoznać, na ile dziecko potrzebuje profesjonalnego wsparcia, podstawą są dwa kryteria – już spełnienie jednego z nich powinno zmotywować nas do działania:

* dziecko subiektywnie odczuwa utrzymujący się lub powtarzający dyskomfort, np. doświadcza przykrego napięcia, częstych obaw, niepokoju; często wiąże się to też ze smutkiem, obniżonym poczuciem własnej wartości czy skuteczności, obawą przed krytyką czy nadmiernym samokrytycyzmem;

* odczuwany przez dziecko lęk negatywnie wpływa na jego życie, np. utrudnia mu funkcjonowanie w różnych sytuacjach lub skłania do wycofywania się z nich, powoduje trudności rozwojowe (w tym w nauce szkolnej).

(…)



Magdalena Goetz, psycholożka

Więcej – tylko w GN nr 45 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 45/2019:
Opis całego numeru: Nr 45/6 listopada 2019
Wydanie elektroniczne Głosu Nauczycielskiego można czytać na stronie ewydanie.glos.pl lub w aplikacji mobilnej na smartfon i tablet "Publico24 Newsstand" (dział "Wydarzenia i Opinie"), którą można pobrać tutaj: